خلاصة:
در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺮاﻧﻪﻫﺎی ﻣﺤﻠﻲ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﺗﺮاﻧﻪﻫﺎی ﻋﺎﻣﻴﺎﻧـﻪ ﻛﻮدﻛـﺎناراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺳﻌﻲ ﺑﺮ آن ﺑﻮده ﻛﻪ ﺑﺎ روﻳﻜﺮدی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷـﻮدو ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎﻳﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از دﻳـﺪﮔﺎهﻫـﺎیﻧﻈﺮی ﭼﻮن ﻛﺎرﻛﺮدﮔﺮاﻳﻲ ﭘﺎرﺳﻮﻧﺰی و ﺑﺤﺚ، ﺳﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺎرﻛﺮدﮔﺮاﻳﺎﻧـﻪﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ ﺑﻪ ﺳﺆاﻻﺗﻲ از اﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻛﻪ: آﻳﺎ ﺗﺮاﻧﻪﻫﺎ در اﻧﺘﻘﺎل ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﻮﻣﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬارﻧـﺪ؟و آﻳﺎ ﺗﺮاﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺪﻳﺪهای اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دارای ﻛﺎرﻛﺮد ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ و ﺳﺆاﻻﺗﻲ از اﻳﻦ دﺳﺖ ﻛﻪ در ﻣﺘﻦ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ اﺷﺎره ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﻮد.
ملخص الجهاز:
" واژهﻫﺎ: ﺑﻴﻮ: ) (biuﺑﻴﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 26 در ﺑﺴﻴﺎری از روﺳﺘﺎﻫﺎی اﻟﻤﻮت اﻓﺮادی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای اﺷﺘﻐﺎل ﺑـﻪ ﺷـﻬﺮ ﻣـﻲروﻧـﺪ، وﻟﻲ در آﻧﺠﺎ دﭼﺎر ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ در ﻻﻻﻳﻲ ذﻳﻞ اﻳﻦ ﻧﮕﺮاﻧﻲ آﻣﺪه اﺳﺖ: lâlâ lâlâ gole pune ﻻﻻ ﻻﻻ ﮔﻞ ﭘﻮﻧﻪ azizom neyr bahune ﻋﺰﻳﺰم ﻧﻴﺮ ﺑﻬﻮﻧﻪ piaret sâkene tehrâne ﭘﻴﺮت ﺳﺎﻛﻦ ﺗﻬﺮاﻧﻪ az in kâreš pašimâne از اﻳﻦ ﻛﺎرش ﭘﺸﻴﻤﺎﻧﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻻﻻ ﻻﻻ ﮔﻞ ﭘﻮﻧﻪ ﻋﺰﻳﺰم ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻧﮕﻴﺮ ﭘﺪرت ﺳﺎﻛﻦ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ و از ﻛﺎرش ﭘﺸﻴﻤﺎن اﺳﺖ واژهﻫﺎ: ﭘﻴﺮت) :(Piaretﭘﺪرت ﻧﻴﺮ ﺑﻬﻮﻧﻪ ) :(neyr bahuneﺑﻬﺎﻧﻪ ﻧﮕﻴﺮ ارزش ﭘﺴﺮدار ﺑﻮدن، ﻫﻢ در ﻻﻻﻳﻲ ذﻳﻞ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ: Lâlâ lâlâ golam bâši ﻻﻻ ﻻﻻ ﮔﻠﻢ ﺑﺎﺷﻲ To munese delam bâši ﺗﻮ ﻣﻮﻧﺲ دﻟﻢ ﺑﺎﺷﻲ Doâ kardam pesar bâši دﻋﺎ ﻛﺮدم ﭘﺴﺮ ﺑﺎﺷﻲ To hamraye padar baši ﺗﻮ ﻫﻤﺮای ﭘﺪر ﺑﺎﺷﻲ ﻛﺎرﻛﺮد ﻻﻻﻳﻲﻫﺎ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻛﺎرﻛﺮد ﻻﻻﻳﻲﻫﺎ در آراﻣﺶ رواﻧﻲ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﻣﺎدر و ﻓﺮزﻧـﺪ اﺳـﺖ.
ﻣﻮرد دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﻛﺮد، اﻟﻔﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺣﻴﻮان اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪای ﻛﻬـﻦ در ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺸﺮی اﺳﺖ، و ﻛﺘﺎب اوﺳﺎﻧﻪ اﺷﺎره ﻣـﻲﻛﻨـﺪ: در ﺗﺮاﻧـﻪﻫـﺎی ﻛﻮدﻛـﺎن ﺑﻴـﺸﺘﺮ ﺟﺎﻧﻮران دﺳﺖاﻧﺪر ﻛﺎر ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺣﺮف ﻣﻲزﻧﻨﺪ و ﻛﺎر آدمﻫﺎ را ﻣﻲﻛﻨﻨـﺪ، ﻣﺜـﻞ ﺗﺮاﻧـﻪﺑـﺎزی ذﻳﻞ: Raftam be bâqi , didam qalâči رﻓﺘﻢ ﺑﻪ ﺑﺎﻏﻲ، دﻳﺪم ﻏﻼﭼﻲ Sareš boride , xuneš čekide ﺳﺮش ﺑﺮﻳﺪه، ﺧﻮﻧﺶ ﭼﻜﻴﺪه Raftam bâlâtar , didam mâhigir رﻓﺘﻢ ﺑﺎﻻﺗﺮ، دﻳﺪم ﻣﺎﻫﻲﮔﻴﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 66 Goftam mahigir , yek mâhi begir ﮔﻔﺘﻢ ﻣﺎﻫﻲﮔﻴﺮ ، ﻳﻚ ﻣﺎﻫﻲ ﺑﮕﻴﺮ Raftam bâlâtar , didam tirandâz رﻓﺘﻢ ﺑﺎﻻﺗﺮ، دﻳﺪم ﺗﻴﺮاﻧﺪاز Goftam tirandâz , yek tir biyandâz ﮔﻔﺘﻢ ﺗﻴﺮاﻧﺪاز، ﻳﻚ ﺗﻴﺮ ﺑﻴﻨﺪاز Raftan bâlatar , didam mârmulak رﻓﺘﻢ ﺑﺎﻻﺗﺮ، دﻳﺪم ﻣﺎرﻣﻮﻟﻚ Goftam marmolak , eydat mobarak ﮔﻔﺘﻢ ﻣﺎرﻣﻮﻟﻚ، ﻋﻴﺪت ﻣﺒﺎرک واژهﻫﺎ: ﻏﻼچ: )ﻛﻼغ( ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی ﻫﻤﺎﻧﻄﻮرﻳﻜﻪ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺷﺪ ﻳﻜﻲ از ﺗﺒﻠﻮرﻫﺎی ادﺑﻴﺎت ﺷﻔﺎﻫﻲ در ﺣـﻮزه ﻓﺮﻫﻨـﮓ ﻋﺎﻣـﻪ ﺗﺮاﻧﻪﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ در ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻟﻤﻮت ﻳﺎ ﺧﺸﻜﻪ رودﺑﺎر ﻣﺜﺎلﻫﺎ و ﻧﻤﻮﻧﻪﻫـﺎﻳﻲ از آﻧﻬـﺎ آورده ﺷﺪ."