ملخص الجهاز:
نگاه ديني به برخي ويژگي هاي هنر سنتي و هنر عاميانه * دکتر ايرج داداشي امروزه سنت به معاني گوناگوني به کار مي رود و در معناي معمولي آن همان آداب و رسـوم و عادات است که تاحدودي آن را يک مقوله زمـاني فـرض مـي کنـيم و بـه گذشـته هـاي دور احالـه مي دهيم .
از نظر ايشان، اين معناي مـذموم سـنت اسـت ، مـوج معنوي جديدي که در واقع تجديد سنت را به ارمغان آورده است از حدود هفتاد يا هشتادسال پيش با عنايت رباني حکيمي فرانسوي به نام «آنانداکنتيش کومرسو آمـي » طلايـه ظهـور مکتبـي بـه نـام سنت گرايي ٢ را شاهد بوديم ؛ البته مکتبي نه مانند ساير مکاتب يا ايسم هـاي رايـج در غـرب، زيـرا دقيقا در همـان ايـامي کـه غـرب بـه سـويي مي رفت تا معناي سنت را بـه طـور کامـل بـه بايد توجه کنيم که ظهور اسلام به مانند همه اديان فراموشي بـسپارد، لطـف الهـي و رحمـت او پيش از آن، تأکيدي مجدد بر جريان سنت الهي و ايشان را مفتخر بـه پرچمـداري سـنت کـرد، سريان رحمت و برکت نامتنـاهي حـق تعـالي در آنهـم در عـصر غفلـت و فراموشـي فراگيـر ميان انسانها بود.
سـنت الهـي همواره بوده است و خواهد بود؛ همان سنتي که پيش از فرستادن رسول اکرم (ص ) بـه ميـان امـت هم ، همچنان بود: «سنه من قد ارسلنا قبلک من رسلنا»٨ و سنتي که هيچ گاه آن را دگرگون نخـواهيم يافت : «ولا تجد لسنتنا تحويلا»٩ همه پيامبران الهي بر اين سنت بودند و به دليل وجه الهي آن، ايـن سنت هرگز تحويل و تبديل پذير نيست .