خلاصة:
مقالة حاضر بر اساس پژوهشی که نگارندهگان در اواخر سال ١٣٨٥ در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام دادهاند تهیه شده است . هدف این پژوهش ، بررسی تاثیر میزان تماشای تلویزیـون بـر موافقـت یـا مخالفـت مخاطبان با ایدههای مطرح شده در برنامه های (سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی ، ورزشی و مذهبی ) بوده است . از نتایج جالب پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد: ـ با افزایش میزان تماشای برنامه های ورزشـی بـر مخالفـت بیننـدگان بـا ایـدههـا و قضاوتهای مطرح شده در این برنامه ها افزوده می شود. ـ با افزایش پایگاه اقتصادی و اجتماعی مخاطبان بر مخالفت آنان با ایدههای اقتصادی، سیاسی و مذهبی مطرح شده در برنامه ها افزوده می شود. دادههای این پژوهش با استفاده از روشهای آماری آزمون T ، تحلیل واریـانس یـک طرفه ، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدهاند.
ملخص الجهاز:
هدف این پژوهش ، بررسی تأثیر میزان تماشای تلویزیـون بـر موافقـت یـا مخالفـت مخاطبان با ایدههای مطرح شده در برنامه های (سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی ، ورزشی و مذهبی ) بوده است .
پژوهش حاضر با پرداختن به این مسئله نشان خواهد داد برنامـه هـای تلویزیـون در زمینه های مختلف (سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، مذهبی و ورزشی ) تا چه حد بر نگـرش مخاطبان تأثیر داشته است ؟ به بیان دیگر، نگـرش مخاطبـان در زمینـه هـای مختلـف بـا جهت گیریهای تلویزیون در آن زمینه هـا چقـدر نزدیـک اسـت ؟ ایـن نتـایج ، ارزیـابی عملکرد تلویزیون را در حوزههای مختلف بررسی خواهد کـرد و بـا نـشان دادن اینکـه برنامه های تلویزیون در هر یک از حوزههای مورد مطالعه ، تا چه حد تأثیرگذار بـودهانـد حوزههایی را که نیاز به کار و تلاش بیشتری در جهت تحقق تغییرات مطلوب در طـرز فکر مخاطبان دارند مشخص خواهد کرد.
از سوی دیگر، پژوهش حاضر با بررسی رابطه تأثیر تلویزیون بر طرز فکر مخاطبان و ویژگی های آنان و همچنین برخی عوامل مؤثر بر عملکرد تلویزیون، اطلاعاتی را در این زمینه ارائه می دهد کـه مـی توانـد مـورد اسـتفاده دست اندرکاران برای برنامه ریزیهای دقیق تر قرار گیرد.
تحلیل آزمونهای آماری در این بخش ، رابطه متغیرهای مستقل پژوهش (میزان تماشای برنامه های مختلـف از تلویزیـون، جـنس ، سـن ، پایگـاه اقتـصادی ـ اجتمـاعی پاسـخگویان ، نحـوه تماشـای تلویزیون، اعتماد به رسانه ها، تاثیرپـذیری از گـروههـای مرجـع و میـزان مـدرن بـودن خانواده پاسخگویان) با متغیر وابسته پـژوهش (طـرز فکـر پاسـخگویان دربـاره مـسائل مختلف ) بررسی شده است .