خلاصة:
ﻣﻘﺎﻟﻪﺣﺎﺿﺮﻣﺮوریﺑﺮآﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﻛﻮدﻛﺎناﺳﺖ.ﻧﻮﻳﺴﻨﺪهﺑﺎذﻛﺮﻧﻈﺮاﻧﺪﻳـﺸﻤﻨﺪانﺣـﻮزهﻫـﺎیارﺗﺒﺎﻃـﺎت،روانﺷﻨﺎﺳـﻲ،روانﺷﻨﺎﺳـﻲاﺟﺘﻤﺎﻋﻲوﭘﺰﺷﻜﻲ،آﺛﺎریﭼﻮناﺿﻄﺮابودﻟﻬﺮه،ﺑﺮاﻧﮕﻴﺨﺘﮕﻲﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژﻳﻚ،ﺗﻐﻴﻴﺮدرﺗﻨﻔﺲوﺳﻮﺧﺖوﺳﺎزﺑﺪن،ﺻـﺮعﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮﻧﻲ،ﻛﺎﺗﺎﺗﻮﻧﻴـﺎیوﻳـﺪﻳﻮﻳﻲوﭼـﺎﻗﻲراازﻋﻮارضﺟﺴﻤﺎﻧﻲﺗﻤﺎﺷﺎیﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐوﻃﻮﻻﻧﻲﻣـﺪتﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮنﺑﺮﻣـﻲﺷـﻤﺮدواﻟﻘـﺎیﺧﺸﻮﻧﺖ،آﻣﻮزشﺑﺰﻫﻜﺎری،ﮔﺮﻳﺰازواﻗﻌﻴﺖ،اﻋﺘﻴﺎدﺑﻪﺗﻤﺎﺷﺎ،ﻛﺎﻫﺶﺗﺤـﺮک،ﺗـﺸﻌﺐدراﻧﺪﻳﺸﻪواﻟﻘﺎیﺿﺪارزشﻫﺎیﻓﺮﻫﻨﮕﻲراازآﺛﺎراﺟﺘﻤـﺎﻋﻲورواﻧـﻲاﻳـﻦﭘﺪﻳـﺪهﻣﻲداﻧﺪ.درﭘﺎﻳﺎنﻣﻘﺎﻟﻪﻧﻜﺎتﺟﺎﻟﺒﻲدرﺑﺎرةﺗﺼﻮﻳﺮﻏﻴﺮواﻗﻌﻲﻛﻮدﻛﺎندررﺳﺎﻧﻪﻫـﺎذﻛـﺮﺷـﺪهاﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
" آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 98 ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﻪﻋﻨﻮانﻳﻜﻲازﻗﻮیﺗﺮﻳﻦوﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬارﺗﺮﻳﻦرﺳﺎﻧﻪﻫـﺎیﻋـﺼﺮﺣﺎﺿـﺮ،در ﺷﻜﻞﮔﻴﺮیرﻓﺘﺎر،ﻋﻘﺎﻳﺪ،ﻋﻮاﻃﻒورواﺑﻂﻓـﺮدیواﺟﺘﻤـﺎﻋﻲﻣـﺎﻧﻘـﺶﻋﻤـﺪهایاﻳﻔـﺎ ﻣﻲﻛﻨﺪوﺣﺘﻲﺑﻪﻣﺜﺎﺑﻪداﻧﺸﮕﺎهﻋﻈﻴﻤﻲﺗﺼﻮرﻣﻲﺷﻮدﻛﻪﻫﻢﺗﺄﺛﻴﺮﻛﻮﺗﺎهﻣﺪتوﻫﻢﺗﺄﺛﻴﺮ درازﻣﺪتدارد.
ﺑﺪﻳﻬﻲاﺳﺖﻛﻪﻧﻘـﺶاﻋـﻀﺎیﺧـﺎﻧﻮادهﺑـﻮﻳﮋه ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 09 ﺗﺤﻘﻴﻘﺎتﺻﻮرتﮔﺮﻓﺘﻪدراﻳﺮانﻧﺸﺎنﻣﻲدﻫﺪدرروزﻫﺎیﻋﺎدی، 3 ﺗﺎ 4 ﺳـﺎﻋﺖاز وﻗﺖﻣﺮدمﺑﻪﺗﻤﺎﺷﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮناﺧﺘﺼﺎصﭘﻴﺪاﻣﻲﻛﻨﺪواﻳﻦرﻗﻢ،درروزﻫـﺎیﺗﻌﻄﻴـﻞ ﺑﻪ 6 ﺗﺎ 7 ﺳﺎﻋﺖﻣﻲرﺳﺪ.
ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن،ﻋﻼوهﺑﺮﻋﻤﻠﻜﺮدﻫﺎیآﺷﻜﺎریﻣﺎﻧﻨﺪﺳﺮﮔﺮمﻛﻨﻨﺪﮔﻲ،آﻣﻮزشواﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ، ﺗﺄﺛﻴﺮاتﺿﻤﻨﻲوﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻤﻲﻧﻴﺰداردﻳﻌﻨﻲﺑﺎاراﺋﻪاﻟﮕﻮﻫﺎیﻣﺘﻨﻮعوﺟﺬاب،درﺣﻴﺎت ﻓﻜﺮی،ﻋﺎﻃﻔﻲواﺟﺘﻤﺎﻋﻲاﻧﺴﺎنﻫﺎرﺳﻮخﻣﻲﻛﻨﺪوﺑﻪاﺧﻼقوﻓﺮﻫﻨﮓﺟﻮاﻣـﻊﺷـﻜﻞ آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 19 ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦرﻋﺎﻳﺖﺗﻨﺎﺳﺐﻣﺤﺘﻮایﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲﺑﺎﻇﺮﻓﻴـﺖﻫـﺎووﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی ادراﻛﻲورواﻧﻲﻣﺨﺎﻃﺒﺎنوﺗﻠﻘﻲواﻗﻊﺑﻴﻨﺎﻧﻪازآﻧﻬﺎ،ﺑﺮایﺗﺄﻣﻴﻦﺑﻬﺪاﺷﺖرواﻧﻲوﺗﻌـﺎدل ﺷﺨﺼﻴﺖﻧﻮﻧﻬﺎﻻنﺿﺮوریﺑﻪﻧﻈﺮﻣﻲرﺳﺪ.
ویﺑﺎاﺷﺎرهﺑﻪﻧﻈﺮﻳﻪﺟـﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ، ﺑﻪاﻧﺘﻘﺎدازﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻣﻲﭘﺮدازد: »وﻗﺘﻲﺑﭽﻪﻫﺎﺳﺎﻋﺖﻫﺎﺟﻠﻮیﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻣﻲﻧﺸﻴﻨﻨﺪ،ﻓﻮاﻳﺪدﻳﮕﺮﻓﻌﺎﻟﻴـﺖﻫـﺎﻳﻲراﻛـﻪ آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 39 ﺑﻪﻃﻮرﻛﻠﻲﻣﻨﺘﻘﺪاناﻋﺘﻴﺎدﻛﻮدﻛﺎنﺑﻪﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن،اﻳﻦرﺳﺎﻧﻪراﺑﻪدﻟﻴﻞﻣﺤﺪودﻛـﺮدن ﻣﻬﺎرتﻫﺎیﻳﺎدﮔﻴﺮی،آﺳﻴﺐرﺳﺎﻧﺪنﺑﻪرﺷﺪاﺟﺘﻤﺎﻋﻲوﻛﺎﻫﺶﻛـﺎراﻳﻲﻣﺪرﺳـﻪﻣـﺘﻬﻢ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.
زﻣﺎنﺗﻤﺎسﻛﻮدکﺑﺎﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺗﺎﺣﺪودیﻧﺎﺷﻲازﻣﻴﺰانﺟﺬبﻳـﺎدﻓـﻊﻣﺤـﻴﻂ ﭘﻴﺮاﻣﻮناواﺳﺖ: زﻣﺎﻧﻲﻛﻪﮔﺮاﻳﺶﻫﺎیدﻓﻊ ) (push tendenciesﺑﺮﮔﺮاﻳﺶﺟﺬب ) pull (tendenciesﻏﻠﺒﻪﻣﻲﻳﺎﺑﻨﺪ،ﻛﻮدکﺑﻪﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﭘﻨـﺎهﻣـﻲﺑـﺮد،ﺣﺘـﻲﺑﻌـﻀﻲﺑـﻪﻧـﻮﻋﻲ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 49 3.
ﻋﻼوهﺑﺮاﻳﻦ،ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮانﺑﺪونآﻧﻜﻪﻣﺘﻮﺟﻪﺑﺎﺷﻨﺪ،ﺗﺤﺮکﺑـﺪﻧﻲزﻳـﺎدیازﺧـﻮد آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 59 ﺑﺮوﻗﺘــﻮن ) (Broughtonوﭘﺮﻟــﺴﺘﺮوم ) (Perlestromدرﭘﮋوﻫــﺸﻲﻛــﻪدرﻣــﻮرد ﺗﺠﺮﺑﻴﺎتروانﺣﺮﻛﺘﻲ ) (Psychokinesisدرﺣﻴﻦﺗﻤﺎﺷﺎیﻓﻴﻠﻢﻫﺎیﺳـﻴﻨﻤﺎﻳﻲروی 68 داﻧﺶآﻣﻮزاﻧﺠﺎمدادﻧﺪ،ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲﻣﺘﻘﻨﻲﺑﻴﻦﺗﻤﺎﺷﺎیﻓﻴﻠﻢﻫﺎیاﻛﺸﻦواﺿﻄﺮابﻳﺎﻓﺘﻨـﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞﭘﮋوﻫﺶﺣﺎﻛﻲازاﻳﻦﺑﻮدﻛـﻪدرﺟﺮﻳـﺎنﺗﻤﺎﺷـﺎیﻓـﻴﻠﻢ،ﻧـﻪﺗﻨﻬـﺎﺿـﺮﺑﺎنﻗﻠـﺐ ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 69 درﻣﻄﺎﻟﻌﻪدﻳﮕﺮیﻛﻪﮔﻮﻓﻴﻨﺖ ) (Goffinetوﻫﻤﻜـﺎراﻧﺶروی 31 ﻛـﻮدک 9 ﺗـﺎ 31 ﺳﺎﻟﻪدرﺳﺎل 0991 اﻧﺠﺎمدادﻧﺪ،ﻣﻴﺰانﻣﺼﺮفﮔﻠﻮﻛﺰدرﺟﺮﻳﺎنﺗﻤﺎﺷﺎیﻓـﻴﻠﻢدرﻗـﺸﺮ ﻣﺦ،ﻣﻮردﺑﺮرﺳﻲﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ.
ﮔﺰارشﻫﺎیﺻـﺮعﻧﺎﺷـﻲازﺗﻤﺎﺷـﺎیﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن،ﺑـﻪدﻫـﻪ 0891 ﺑـﺎز ﻣﻲﮔﺮددﭘﮋوﻫﺶﻫﺎیاﻧﺠﺎمﮔﺮﻓﺘﻪرویﺻﺮعاﺧﻴﺮ،درﺣﺪیاﺳﺖﻛﻪدرﺣﺎلﺣﺎﺿﺮ،ﺗـﻮاﻓﻘﻲ آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 79 ـﺎیـﺪﻳﻮﻳﻲ∗ ) :(Catatoniaﺑـﻮوﻣﻦ ) (Bowmanورﺗـﺮ ) (Rotterدر ــﻛﺎﺗﺎﺗﻮﻧﻴـوﻳـ ﻣﻘﺎﻟﻪایﻛﻪدرﻣﻮردﻣﻌﺮﻓﻲﻛﺎﺗﺎﺗﻮﻧﻴﺎیوﻳﺪﻳﻮﻳﻲوراﻳﺎﻧﻪایﺗﻬﻴﻪﻛﺮدهاﻧﺪ،اﻓـﺮادیراﻛـﻪ ﺳﺎﻋﺖﻫﺎیﻣﺘﻤﺎدیدرﺑﺮاﺑﺮدﺳﺘﮕﺎهﻫﺎیﻣﺰﺑﻮرﻣﻲﻧﺸﻴﻨﻨﺪودرواﻗﻊﺑﺪونارادهوﻣﺎتو ﻣﺒﻬﻮتﺑﻪآنﻣﻲﻧﮕﺮﻧﺪ،ﺑﺎﺑﻴﻤﺎرانﻛﺎﺗﺎﺗﻮﻧﻴﻚﻣﻘﺎﻳﺴﻪﻛﺮدهاﻧﺪواﻳﻦﻧﺎمراﺑﺮایاﻳﻦدﺳﺘﻪ ازﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮانﻧﻴﺰﺑﻪﻛﺎرﺑﺮدهاﻧﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 89 اﺛﺮاترواﻧﻲـاﺟﺘﻤﺎﻋﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﻛﻮدﻛﺎن ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻣﺎﻧﻨﺪﻫﺮﭘﺪﻳﺪهاﺟﺘﻤﺎﻋﻲدﻳﮕﺮ،ﺑﺮﺧﻲازﺗﺒﻌﺎترواﻧﻲاﺟﺘﻤﺎﻋﻲرادرﭘـﻲ دارد.
درواﻗﻊ،اﺛﺒﺎترﺑﻂﻛﺎﻣﻞﺷﺮارتﺑـﺎﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن، آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 99 ﺑﺎﺗﺤﻘﻴﻖدرﻣﻮردﺗﺄﺛﻴﺮﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑـﺮﻛﻮدﻛـﺎنوﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن، ﻣﻌﻠﻮمﻣﻲﺷﻮدﻛﻪآﻧﺎن: 1.
ﻛﺎﻫﺶﺣﺮﻛﺖ: ﺗﻮﺟﻪﻋﻤﻴﻖﻛﻮدﻛﺎنﺑﻪوﺳﺎﻳﻞارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﻲﺑﺨـﺼﻮصﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن ﻣﻮﺟﺐﻣﻲﺷﻮدﺳﺎﻋﺖﻫﺎدرﺑﺮاﺑﺮآنﺑﻨﺸﻴﻨﻨﺪوازﻫﺮﺣﺮﻛﺘﻲﺑﺎزﻣﺎﻧﻨﺪواﻳـﻦدرﺣـﺎﻟﻲ اﺳﺖﻛﻪاﻣﺮوزهﺗﻤﺎﻣﻲﻣﺮﺑﻴﺎن،ﺑﺮﻟﺰومﺗﺤﺮکﺟﺴﻤﻲﺑﺮایﺗﻤﺎﻣﻲاﻧﺴﺎنﻫـﺎﺑﺨـﺼﻮص آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 101 ﺗﺎﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮیﻣﻔﺮط: زﻣﺎﻧﻲﻛﻪوﺳﺎﻳﻞارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﻲﺑﺎذﻫﻨـﻲﭘـﺮورشﻳﺎﻓﺘـﻪﺑﺮﺧـﻮرد ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ،ﻛﻤﺘﺮﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪﺑﻪآنرﺳﻮخﻛﻨﻨـﺪ،زﻳـﺮاذﻫـﻦﭘـﺮورشﻳﺎﻓﺘـﻪازﺳـﺎزوﻛﺎرﻫﺎی دﻓﺎﻋﻲﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ،اﻣﺎذﻫﻦﻛﻮدک،ﺳﺎدهوﻓﺎﻗﺪﺷﺒﻜﻪﺑﻪﻫﻢﭘﻴﻮﺳـﺘﻪاﻧﺪﻳـﺸﻪﻫـﺎو ﺑﺎورﻫﺎﺳﺖوﻫﻨﻮزرﻣﻮزﺗﺤﻠﻴﻞﻋﻘﺎﻳﺪ،ﺳﻨﺠﺶوﺳﭙﺲﭘﺬﻳﺮشﻳـﺎﻃـﺮدﻣﻨﻄﻘـﻲرادر ﻧﻴﺎﻓﺘﻪاﺳﺖ.
ﺗﻨﺎزعدرﺧﺎﻧﻪ: ﺟﺬبﻛﻮدﻛﺎنازﺳﻮیوﺳﺎﻳﻞارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﻲﺑﺨﺼﻮصﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنو ﻛﻮﺷﺶواﻟﺪﻳﻦﺑﻮﻳﮋهﻣﺎدرانﺑﺮایﺟﺪاﺳﺎﺧﺘﻦآﻧﺎنازاﻳـﻦﺟﻌﺒـﺔﺟـﺎدوﻳﻲ،ﻣﻮﺟﺒـﺎت ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 201 اﺧﺘﻼطﻓﻴﻠﻢوواﻗﻌﻴﺖ: ﻫﻨﻮزواﻗﻌﻪﺳﺎل 5531 ﺗﻬـﺮانراﻓﺮاﻣـﻮشﻧﻜـﺮدهاﻳـﻢﻛـﻪ ﻛﻮدﻛﻲﺑﺎدﻳﺪنﻓﻴﻠﻤﻲازﭼﺘﺮﺑﺎزانوﻓﺮودآراموزﻳﺒﺎﻳﺸﺎن،ﭼﺘﺮﭘﺪرراﺑﺮداﺷﺖوﺧـﻮد راﺑﺎآنازﭘﺸﺖﺑﺎمﺑﻪزﻣﻴﻦاﻧﺪاﺧﺖ.
ﻛﻮدکدﻧﻴـﺎیﻓـﻴﻠﻢراﺑـﺎدﻧﻴـﺎیواﻗﻌـﻲﻳﻜـﺴﺎن ﻣﻲﭘﻨﺪارد،درﺻﺪدﭘﻴﺪاﻛﺮدنآندرواﻗﻌﻴﺖﺑﺮﻣﻲآﻳﺪوﮔﺎهازاﻳﻦرﻫﮕﺬرﺑﺮایﺧـﻮدو اﻃﺮاﻓﻴﺎﻧﺶﺧﺴﺎراتﺟﺒﺮانﻧﺎﭘﺬﻳﺮیﻣﻲآﻓﺮﻳﻨﺪ )ﺳﺎروﺧﺎﻧﻲ، 3731: 871 ـ 971(.
آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 301 ﻓﺮاﻓﻜﻨﻲواﺣﺮازﻫﻮﻳﺖ )(projection ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﻛﻪاوﻗﺎتﻓﺮاﻏﺖﻛﻮدﻛﺎنراﺑﻪﺗﺴﺨﻴﺮﺧﻮددرآوردهاﺳـﺖ،دوﻓﺮاﻳﻨـﺪرا ﻣﻮﺟﺐﻣﻲﺷﻮدﻛﻮدﻛﺎنازﺳﻮﻳﻲ،ﺑﺎدﻳﺪنﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیآنﺧﻮدراﺑﺎﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎنﻧﻤﺎﻳﺶﻫـﻢ ﻫﻮﻳﺖﻣﻲﭘﻨﺪارﻧﺪوازﺳﻮیدﻳﮕﺮ،ﺑﻪﻓﺮاﻳﻨﺪﺑـﺴﻴﺎرﭘﻴﭽﻴـﺪهﻓﺮاﻓﻜﻨـﻲدﺳـﺖﻣـﻲزﻧﻨـﺪ.
ﺑﺮایﺣﻤﺎﻳﺖازاﻳـﻦﻣﻬـﻢ،دردﻫـﻪ 0991 ﺳـﻪﺟﺮﻳـﺎنﻣـﻮازیدرﺟﻬـﺎنﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 501 اﻟﻒ( ﺑﺮﮔﺰاریاﺟﻼسوﺗﺼﻮﻳﺐﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪﻫﺎوﭘﻴﻤﺎنﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﻣﺨﺘﻠﻒ: ﮔﺮدﻫﻤﺎﻳﻲ ﺑﺮاﺗﻴﺴﻼوا )4991(،ﻫﻤﺎﻳﺶآﮔﻮارا،اﺟﻼسآﺳﻴﺎﻳﻲﺣﻘﻮقﻛﻮدﻛﺎنورﺳﺎﻧﻪﻫـﺎ )ﻣﺎﻧﻴـﻞ، 5991( ودوﻣﻴﻦاﺟﻼسﺟﻬﺎﻧﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑـﺮایﻛﻮدﻛـﺎن )8991،ﻟﻨـﺪن( ازﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ اﺟﻼسﻫﺎﻳﻲﻫﺴﺘﻨﺪﻛﻪﻗﻄﻌﻨﺎﻣﻪﻫﺎوﻣﻨﺸﻮرﻫﺎﻳﻲﺑﺮایﺑﻬﺒﻮدوﺿﻌﻴﺖﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎیﻛﻮدﻛﺎن ﺑﻪﺗﺼﻮﻳﺐرﺳﺎﻧﺪهاﻧﺪ.
ج( ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻮدﻛﺎندرﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎوﺗﻮﻟﻴـﺪاترﺳـﺎﻧﻪای: ﻛـﻪﺑﺎﻋـﺚآﺷـﻨﺎﻳﻲ ﻣﺴﺌﻮﻻنودﺳﺖاﻧﺪرﻛﺎرانﺗﻬﻴـﻪوﭘﺨـﺶﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎﺑـﺎﻧﻴﺎزﻫـﺎ،ﺧﻮاﺳـﺘﻪﻫـﺎ،ﻋﻼﻳـﻖو دﻏﺪﻏﻪﻫﺎوﻧﮕﺮاﻧﻲﻫﺎیﺧﺎصآﻧﺎنﻣﻲﺷﻮدازﺳﻮیدﻳﮕﺮ،اﻳﻦﻧﻮعﻓﻌﺎﻟﻴـﺖﻫـﺎ،آﮔـﺎﻫﻲ ﻛﻮدﻛﺎنراازﺷﻴﻮهﻫـﺎیﺳـﺎﺧﺖﺑﺮﻧﺎﻣـﻪﻫـﺎوﻧﺤـﻮهﺗـﺪوﻳﻦﻣﺤﺘـﻮاوﻓـﺮمآﻧﻬـﺎﺑـﺮای ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاریﺑﻴﺸﺘﺮﺑﺮﻣﺨﺎﻃﺒﺎن،اﻓﺰاﻳﺶﻣﻲدﻫﺪوﺑﻪارﺗﻘﺎیﺳﻮادرﺳـﺎﻧﻪایآﻧـﺎنﻛﻤـﻚ ﻣﻲﻛﻨﺪ )ﻋﺼﺎم، 3831: 082 ـ 382(.
آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 701 ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدﻫﺎ: 1ـﺑﺎﺗﻮﺟﻪﺑﻪاﻫﻤﻴﺖوﻧﻘﺶﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮندرزﻧﺪﮔﻲاﺟﺘﻤﺎﻋﻲﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن،ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺳـﺎزان ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ،ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻳﻲﺑﺎاﻫﺪافازﭘﻴﺶﺗﻌﻴﻴﻦﺷﺪهآﻣﻮزﺷﻲ،ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ،اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ،ﻋﻠﻤـﻲ و ...
آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 901 ﻣﻨﺎﺑﻊﻓﺎرﺳﻲ: 1ـﭘﺴﺘﻤﻦ،ﻧﻴﻞ )3731( زﻧﺪﮔﻲدرﻋـﻴﺶ،ﻣـﺮدندرﺧﻮﺷـﻲ،ﺗﺮﺟﻤـﻪ،ﺳـﺮوش ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ: ﺗﻬﺮان.
5ـدﻳﺒﺎج،ﻣﻮﺳﻲ )4731( ﻗﺪرترﺳﺎﻧﻪدرﻣﻔﻬﻮمﺳﻨﺘﻲوﺟﺪﻳﺪ،ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪﭘﮋوﻫﺶ وﺳﻨﺠﺶ )6( ﺗﻬﺮان: ﺳﺮوش.
01ـﻛﺎزﻧﻮ،ژان )5631( ﺟﺎﻣﻌـﻪﺷﻨﺎﺳـﻲوﺳـﺎﻳﻞارﺗﺒـﺎطﺟﻤﻌـﻲ،ﺗﺮﺟﻤـﻪ،ﺑـﺎﻗﺮ ﺳﺎروﺧﺎﻧﻲوﻣﻨﻮﭼﻬﺮﻣﺤﺴﻨﻲ،ﺗﻬﺮان: اﻃﻼﻋﺎت.
51ـﻛـﺎزﻧﻮ،ژان )7731( ﺟﺎﻣﻌـﻪﺷﻨﺎﺳـﻲوﺳـﺎﻳﻞارﺗﺒـﺎطﺟﻤﻌـﻲ،ﺗﺮﺟﻤـﻪﺑـﺎﻗﺮ ﺳﺎروﺧﺎﻧﻲوﻣﻨﻮﭼﻬﺮﻣﺤﺴﻨﻲ،ﺗﻬﺮان: اﻃﻼﻋﺎت.
ﭘﮋوﻫﺶوﺳﻨﺠﺶ )41( 05 011 61ـآرﺑﻲ،آﻧﺘﻮﻧﻲآﺳﺘﺮ )9731( ﺟﺎﻣﻌﻪوﺧﺸﻮﻧﺖ،ﺗﺮﺟﻤﻪاﺻﻐﺮاﻓﺘﺨـﺎری،ﺗﻬـﺮان: ﺳﻔﻴﺮ.
6831/www.
6831/www.
6831/www.
6831/www.
com آﺛﺎرﻣﻨﻔﻲﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮنﺑﺮﺳﻼﻣﺖﻛﻮدﻛﺎن 111"