خلاصة:
پژوهش حاضر، به بررسی نقش رسانه ها (تلویزیـون، رایانـه ، کتـابهـا و مجـلات غیردرسـی و ماهواره) در رشد هویت ملی نوجوانان پرداخته است . به این منظور، ٤٤٠ نفر از نوجوانان مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر تهران، به روش نمونه گیری خوشـه ای چندمرحلـه ای بـه عنـوان نمونـه تحقیق انتخاب شدند. برای سنجش هویت ملی ، شناخت علایم و نمادهای ملی ، میـزان اسـتفاده از رسانه ها و ویژگی های فردی و خانوادگی ، پرسشنامه ای محقق ساخته به کار گرفته شد و دادههـای پژوهش با استفاده از روشهای آماری آزمون t، همبستگی اسـپیرمن ، تحلیـل عـاملی اکتـشافی و رگرسیون چندمتغیره مورد پردازش قرار گرفت . نتایج نشان داد میزان استفاده از رادیوـ تلویزیون و رایانه ، رشد هویت ملی و شناخت علایم و نمادهای ملی را پیش بینی می کند. استفاده از کتابها و مجلات غیردرسی و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی ، نیز پیش بینی کننده میزان شناخت علایم و نمادهای ملی هستند.
ملخص الجهاز:
برای سنجش هویت ملی ، شناخت علایم و نمادهای ملی ، میـزان اسـتفاده از رسانه ها و ویژگی های فردی و خانوادگی ، پرسشنامه ای محقق ساخته به کار گرفته شد و دادههـای پژوهش با استفاده از روشهای آماری آزمون t، همبستگی اسـپیرمن ، تحلیـل عـاملی اکتـشافی و رگرسیون چندمتغیره مورد پردازش قرار گرفت .
social representations theory 2.
میزان استفاده از رسانه ها برای کسب اطلاعات دربـاره مقولـه هـای هویـت ملـی ، میزان رشد هویت ملی را در نوجوانان پیش بینی می کند.
بنابراین فرضیه نخست مبنی بر پیش بینی میزان رشد هویت ملـی نوجوانـان بـر اساس میزان استفاده از رسانه ها برای کسب اطلاعات از مقوله هـای هویـت ملـی ، فقـط درباره رادیو و تلویزیون و رایانه تأیید می شود.
بنابراین با توجه به یافته های پژوهشی در زمینه نقش رسانه ها در انتقال نگـرشهـای ملی و همچنین اهمیت دوران نوجوانی در آگاه شـدن از وابـستگی هـای ملـی و ایجـاد احساس تعلق به ملت (محسنی ، ١٣٨٣)، پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رسانه ها در رشد هویت ملی نوجوانان صورت گرفته است .
آنان در پژوهش های خود نشان دادند که استفاده از رسانه ها، بویژه تلویزیـون و فـیلم هـای سینمایی در رشد دانش و اطلاعات کودکان و نوجوانان درباره ملیت ها نقش دارنـد.
نبـود تفـاوت معنادار بین هویت ملی نوجوانان و همچنین میزان شناخت آنان از علایم و نمادهـای ملـی از نتایج دیگر پژوهش حاضر است .
H: London: Psychology press.
Social representations of Europe amongst 10-16 year old British Children.