خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی، ارائه و رتبه بندی موانع موجود در مسیر توسعه اخلاق حرفه ای در رسانه های ورزشی بوده است. در گام نخست، با انجام مطالعات کتابخانه ای و همچنین مصاحبه با خبرگان و استادان برجسته در حیطه رسانه های ورزشی به شناسایی این موانع پرداخته شد و در گام بعدی، پرسشنامه ای با استفاده از 28 مانع تعیین شده طراحی شد و در اختیار 15 خبره قرار گرفت که دیدگاه های آنان را نسبت به موانع معرفی شده در یک مقیاس هفت ارزشی می سنجید. اطلاعات حاصل، به عنوان ورودی ماتریس داده های تکنیک تاکسونومی عددی در نظر گرفته و در نهایت، موانع موجود با استفاده از این تکنیک رتبه بندی شدند. طبق نتایج به دست آمده، چهار مانع «فقدان نظام جامع و اخلاقی نظارت بر عملکرد رسانه های ورزشی»، «نارضایتی شغلی کارکنان (فقدان امنیت شغلی، وجود فساد اداری و ...)»، «فقدان تحصیلات و تخصص کافی در بین کارکنان رسانه های ورزشی» و «پوشش بسیاری از تخلفات اخلاقی از طریق قوانین موجود» نسبت به سایر موانع موجود در اولویت قرار گرفتند که لازم است از سوی مسئولان مربوط مورد توجه بیشتر واقع شوند.
ملخص الجهاز:
فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي / سال هجدهم / شماره ٤ (پياپي ٦٨) / زمستان ١٣٩٠/ ٧٠ـ٥١ Quarterly Journal of Communication Research, 2012, Vol. 18, No. 4 (68), 51-70 مقايسه زير مؤلفه هاي مؤثر نقش هاي اطلاعرساني ، مشارکت اجتماعي ، آموزش و فرهنگ سازي رسانه ملي در ورزش همگاني مهدي مرادي ، دکتر حبيب هنري *، دکتر عبدالحميد احمدي ** چکيده با توجه به نقش انکارناپذير رسانه ملي در شکل دهي و جهت دهي به باورهـا، نگـرشهـا و افکـار جامعه و همچنين فراهم آوردن بستر مناسب براي پرداختن به ورزش؛ مقاله حاضر در صدد پاسـخ به اين سؤال است : آيا بين زيرمؤلفه هاي مؤثر نقش هاي اطلاعرساني ، مشارکت اجتماعي ، آموزش و فرهنگ سازي رسانه ملي در ورزش همگاني تفاوت معنادار وجود دارد ؟ در اين پژوهش روش تحقيق ، توصيفي ـ مقايسه اي، نوع تحقيق ، کاربردي، روش اجرا، پيمايشي و گردآوري دادهها، به صورت ميداني بوده است .
فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي / سال هجدهم / شماره ٤ (پياپي ٦٨) / زمستان ١٣٩٠/ ١٠٥ـ٧١ Quarterly Journal of Communication Research, 2012, Vol. 18, No. 4 (68), 71-105 ∗ نقش رسانه ها در انتقال ارزشهاي اخلاقي و رابطه آن با ونداليسم در فوتبال دکتر سارا کشکر، دکتر غلامعلي کارگر*، رضا خورشيدي ** چکيده هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي رابطه ارزشهاي اخلاقي انتقال يافته از رسانه ها به جامعـه بـا کنترل رفتارهاي ونداليسمي در بين تماشاچيان فوتبال، با توجه به ويژگي هاي فردي آنها بوده است .