خلاصة:
«توسعه اقتصادی»یکی از جنبه های توسعه به مفهوم وسیع آن است که در دوره جدید،به ویژه پس از جنگ
جهانی دوم، عالی ترین هدف و آرمان اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان بوده است. توسعهٴ اقتصادی از
کشورهای غربی آغاز گردید و بر مبانی اعتقادی، انسان شناختی و اخلاقی خاصی استوار است، از این رو، برای بسیاری از اندیشمندان مسلمان، این سوال مطرح گردید که آیا اصولا توسعه اقتصادی امری ممدوح است؟ اگر چنین باشد، آیا چنین چیزی با عقاید و اخلاق اسلامی، سازگاری دارد؟ هدف این مقاله، بررسی این مساله از دیدگاه حکیم متاله آیت الله جوادی آملی است. یافته های مقاله، نشان می دهد که از دیدگاه ایشان، دو نوع توسعهٴ اقتصادی وجود دارد که یکی ممدوح است (توسعهٴ کوثری) و دیگری، مذموم (توسعهٴ تکاثری). توسعهٴ کوثری توسعه ای است که در درون خود، متضمن رشد مستمر تولید، پیشرفت فنی، شکوفایی علمی و فراوانی امکانات رفاهی است؛ اما در عین حال، بر اخلاق و ارزش های الاهی نیز مبتنی است. از این رو، نه تنها امری مجاز، که واجب است. ایشان برخی مختصات نظری چنین توسعه ای را در حوزه های مختلف، از جمله در تولید، توسیع و مصرف، بیان نموده ، معتقدند با تلاش علمی بیش تر در گزاره های ارزشی و دانشی اسلام، می توان الگوی کاملی از چنین توسعه ای را طراحی و اجرا کرد.
One dimension of development in its broad sense is "economic development" which has been the highest social objective and ideal of most countries around the world in modern age، especially after World War II. Economic development started in western countries and is based on certain ideological، anthropological and moral principles. Therefore، many Muslim thinkers faced with question whether economic development is essentially praiseworthy? If so، is it compatible with Islamic beliefs and ethics? The present paper seeks to study the issue in theosophy philosopher Ayatollah Jawadi Amoli's view. The research findings indicate that there are two kinds of economic development in his view. One is praiseworthy (abundance-producing development) and the other is reprehensible (worldly wealth-producing development). Abundance-producing development includes in itself the constant growth of production، technological progress، scientific prosperity and abundance of welfare facilities، while it is based on divine moralities and values، as well. Thus، it is not only permitted but also obligatory. He has specified some theoretical parameters of such development in different fields such as production، distribution and consumption and believes that a complete model of such development can be designed and implemented by more scientific endeavors in value and knowledge propositions of Islam.