خلاصة:
هدف این پژوهش، تعیین سهم هر یک از متغیرهای امید، خوشبینی و منبع کنترل در پیشبینی میزان انتظار فرج در دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان چهارمحال و بختیاری است. نمونه پژوهش، عبارت است از 362 نفر از دانشجویان دانشگاههای پیام نور استان یادشده در نیمسال دوم سال تحصیلی 91 - 92 که با روش تلفیق خوشهای دومرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای تحقیق، از مقالات برخی پژوهشگران استفاده شد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد میانگین انتظار فرج دانشجویان این دانشگاهها 10/60 است. از نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز دریافتیم که امید به طور معناداری انتظار فرج دانشجویان را پیشبینی میکند (00/0p=) و افزودن متغیر منبع کنترل به متغیر امید قدرت پیشبینی انتظار فرج دانشجویان را افزایش میدهد ( 00/0p= )، اما اضافه شدن متغیر خوشبینی به معادله، باعث افزایش معنادار این قدرت پیشبینی دانشجویان نمیشود.از پژوهش حاضر نتیجه میگیریم از جمله راههای تقویت انتظار فرج در دانشجویان، افزایش امید و منبع کنترل درونی در آنان است.
The purpose of this study was to determine the contribution of each of the variables of hope، optimism، and locus of control in predicting expectation or waiting capacity for the savior in the Payam Noor University students in Charmahal va Bakhtiari Province. The study sample consisted of 362 university students in the second semester of the school year stated in Payam Noor (year 91-92 = 2013 to 2014 academic year)، which integrates two-stage cluster sampling and were randomly selected. For measuring the variables، some available data contributed by other researchers from their published articles were used and analyzed through a descriptive statistics and stepwise regression analysis.
Results showed that the average students' expectation or waiting for the savior is 60.10 per cent. Optimism variable was added to the equation، and the significance increased in predictive power، for the same variable of the students. From this study we conclude that، one of the ways to increase the students' expectation or waiting for the savior can be to enhance the students' hopefulness، or raising hopes and their locus of control.
The purpose of this study was to determine the contribution of each of the variables of hope، optimism، and locus of control in predicting expectation or waiting capacity for the savior in the Payam Noor University students in Charmahal va Bakhtiari Province. The study sample consisted of 362 university students in the second semester of the school year stated in Payam Noor (year 91-92 = 2013 to 2014 academic year)، which integrates two-stage cluster sampling and were randomly selected. For measuring the variables، some available data contributed by other researchers from their published articles were used and analyzed through a descriptive statistics and stepwise regression analysis.
Results showed that the average students' expectation or waiting for the savior is 60.10 per cent. Optimism variable was added to the equation، and the significance increased in predictive power، for the same variable of the students. From this study we conclude that، one of the ways to increase the students' expectation or waiting for the savior can be to enhance the students' hopefulness، or raising hopes and their locus of control.
ملخص الجهاز:
با توجه به اینکه موضوع تحقیق به بررسی سهم امید، خوشبینی و منبع کنترل در پیشبینی انتظار فرج دانشجویان دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری میپردازد، این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است.
توزیع فراوانی و درصد فراوانی دانشجویان بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی مورد بررسی شاخصهای آمار توصیفی متغیر سطح متغیر فراوانی درصد فراوانی جنسیت دختر 233 4/64 پسر 129 6/35 جمع 362 100 وضیعت تاهل مجرد 270 6/74 متأهل 92 4/25 جمع 362 100 سن 20-18 93 7/25 24-21 167 1/46 27-25 70 3/19 بیشتر از 27 سال 32 8/8 جمع 362 100 رشته تحصیلی علوم انسانی 220 8/60 مهندسی 63 4/17 علوم پایه 79 8/21 جمع 362 100 ابزار اندازهگیری در این تحقیق برای سنجش انتظار فرج از فرم تجدید نظر شده پرسشنامه انتظار فرج حسینزاده و همکاران (1388)، برای سنجش امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر (دوماین و دوماین، 2006)، برای اندازه گیری خوش بینی از مقیاس جهت گیری به زندگی 1 (شییر و کارور، 1985) و جهت ارزیابی متغیر منبع کنترل از آزمون منبع کنترل (راتر،1966) استفاده شد.
نتیجه نتایج این تحقیق نشان داد نمرات انتظار فرج با نمرات امید و منبع کنترل دانشجویان رابطۀ معناداری دارد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که از راههای تقویت انتظار فرج در دانشجویان، بهکارگیری راهبردهایی برای افزایش امید و منبع کنترل درونی در آنهاست.