خلاصة:
اگرچه شاخص های گوناگون سبک زندگی اسلامی در آیات و روایات متعددی تبیین شده است، عدم تعمیق و تدقیق اندیشمندان اسلامی در این حوزه و نیز توام نشدن آن با سبک زندگی امروزی، موجب کم رنگ شدن مولفه های سبک زندگی اسلامی در جامعه معاصر شده است. در این پژوهش، نگارندگان با تعمق و تدبر در آیات و روایات اسلامی (رویکرد دینی) و مفاهیم کسب وکار (رویکرد تخصصی)، به شناسایی مولفه های سبک زندگی اسلامی در حوزه کسب وکار می پردازند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری داده، کیفی است. دستاورد این پژوهش، شناسایی 44 مولفه است که باید در کسب وکار اسلامی رعایت شود و همچنین 38 مولفه که باید در کسب وکار اسلامی از آن پرهیز شود. این مولفه ها در 3 گروه ویژگی های دینی، ویژگی های اخلاقی و ویژگی های کارآفرینی جای گرفته اند.
Although various indicators of Islamic lifestyle have been explicated in various verses and hadiths، the lack of scrutinizing and fathoming of Islamic Intellectuals in this regard and also the lack of compatibility with today away in the contemporary society. Reflecting and contemplating on the Islamic verses and hadiths (a religious approach) as well as on business concepts (a technical approach) this study deals with identification of thefactors of Islamic lifestyle in business field. At the level of purpose، the paper is applicable and at the level of data collection، qualitative. The research achievements include identification of 44 factors which should be observed in Islamic business and 28 factors which should be avoided. These factors are classified in three groups of religious features، ethical features and entrepreneurial ones.
ملخص الجهاز:
در جدول (1) تعدادی از آیات و روایاتی که تبیینکننده مؤلفههای ضروری در سبک کسبوکار اسلامی و مربوط به ویژگیهای دینی یا باورهای مذهبی است، استخراج شده است.
(ابن شعبه حرانی، 1363: 43) دعا هنگام کسبوکار 13 امام سجاد×: کسبوکار در وطن، مایه سعادتمندی مرد است (صدوق، 1413: 3 / 164) کسبوکار داخلی همانطور که در جدول (1) ملاحظه میشود، 13 سند از آیات و روایاتی که مبین ویژگیهای دینی و مذهبی است و باید در سبک کسبوکار اسلامی مراعات شود، بیان شده است.
در جدول (2) تعدادی از آیات و روایاتی که تبیینکننده مؤلفههای ضروری در سبک کسبوکار اسلامی و مربوط به ویژگیهای شخصیتی یا باورهای اخلاقی است، استخراج شده است.
(ابن شعبه حرانی، همان) علاقه به کارآفرین همانطور که در جدول (2) ملاحظه میشود، 7 سند از آیات و روایاتی که مبین ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی است و باید در سبک کسبوکار اسلامی مراعات شود، بیان شده است.
در جدول (5) با استفاده از آیات و روایات، مؤلفههایی که باید در سبک کسبوکار اسلامی از آن پرهیز شود و مربوط به ویژگیهای شخصیتی یا باورهای اخلاقی است، استخراج شده است.
(همان: 286) درخواست تغییر قیمت پس از معامله همانطور که در جدول (5) ملاحظه میشود، 15 سند از آیات و روایاتی که مبین ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی است و باید در سبک کسبوکار اسلامی از آن پرهیز شود، بیان شده است.
در جدول (6) نیز با استفاده از آیات و روایات، مؤلفههایی که باید در سبک کسبوکار اسلامی از آن پرهیز شود و مربوط به ویژگیهای کارآفرینی یا باورهای کسبوکار است، استخراج شده است.