خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر راهبردهای خودرهبری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان مشهد است. جامعه آماری ۲۱۳ نفر از کارکنان ادارات مذکور بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی (بر حسب رسته شغلی) انتخاب شدند. و نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالعات میدانی بود و روش انجام پژوهش پیمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه بازبینی شده خودرهبری (RSLQ) هاگتون و تک (۲۰۰۲) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (۱۹۹۵) بود که برای سنجش اعتبار محتوای پرسشنامهها از نظرات متخصصان» اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شد و پایاییشان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۸۲ و ۰/۷۹ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده- هاء با بهره گیری از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی, میانگین و انحراف استاندارد) و استتباطی (رگرسیون خطی دومتغیره و تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه) صورت گرفت. نتایج نشان داد که متغیر خودرهبری ۸۰/۶ درصد از تغییرات توانمندسازی روانشناختی را تبیین میکند و راهبردهای خودرهبری معطوف به رفتارء پاداش طبیعی و الگوی فکری سازنده به ترئیب ۶۶/۸، ۰/۲۰ و ۷۱/۹ درصد از تفییرات توانمندسازی روانشناختی را تبیین میکنند. و مابین رستههای شغلی از نظر توانمندی روانشناختی تفاوت معناداری وجود دارد: بدین صورت که تفاوت میانگین رسته پژوهشی با سایر رستههای شغلی در سطح ۰/۰۵ معنادار بود. بهعبارت دیگرء کارکنان رسته پژوهشی به نسبت سایر رستهها به لحاظ روا انشناختی توانمندتر بودهاند.
The purpose of this study is to investigate the role of self-leadership strategies in psychological empowerment of Mashhad Education Department staff. The study group consisted of 213 employees Chosen by using proportional stratified random sampling method. Data were gathered via a survey instrument that incorporated the “Houghton & Neck's revised self-leadership questionnaire (RSLQ)” and “Spreitzer’s psychological empowerment scale”. The scales were submitted to experts in the field to elicit their views and criticisms. They were asked to assess these scales in terms of the Iranian culture and values. In light of their views and suggestions, the scales were amended. The scale was pre-tested on 30 employees. The coefficient values were all above 0.7. Linear regression showed that the self-leadership variable explain about 80% of the variance in the psychological empowerment. Behavior-focused trategies, natural reward strategies and constructive thought pattern strategies by themselves explain 66.8%, 0.20 and 71.9% of the variance in the psychological empowerment respectively. It was found that employees’ perceptions regarding psychological empowerment vary according to job category.
ملخص الجهاز:
"ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻧﻤﺮه ﺣﺪاﻗﻞ ﻧﻤﺮه ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎ 72 401 28/8 20/85 راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻣﻌﻄﻮف ﺑﻪ رﻓﺘﺎر 5 52 33/4 85/51 راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﭘﺎداش ﻃﺒﻴﻌﻲ 01 25 81/6 راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﻟﮕﻮی ﻓﻜﺮی ﺳﺎزﻧﺪه 69/83 17 961 03/41 31/1 ﺧﻮدرﻫﺒﺮی 3 51 99/2 70/9 ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮدن 3 51 89/2 44/8 ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎب 3 51 94/2 99/8 ﻣﻌﻨﻲدار ﺑﻮدن 3 51 39/2 53/01 ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ 02 45 08/6 56/63 ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ب- ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺳﺆاﻻت ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﺆال اول ﭘﮋوﻫﺶ: ﺳﻬﻢ و ﻧﻘﺶ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺧﻮدرﻫﺒﺮی در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳـﺎزی روانﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ادارات آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻴﺰان اﺳﺖ؟ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال از ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺧﻄﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ آن در ﺟـﺪول 3 ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺷﻮد.
ﺳﺆال ﭼﻬﺎرم ﭘﮋوﻫﺶ: ﺳﻬﻢ و ﻧﻘﺶ راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﻟﮕﻮی ﻓﻜﺮی ﺳﺎزﻧﺪه در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ادارات آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﺸﻬﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﻴﺰان اﺳﺖ؟ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺆال ﻧﻴﺰ از ﺗﺤﻠﻴﻞ رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺧﻄﻲ اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ آن در ﺟﺪول 21 ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ: ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/دوره ﭼﻬﺎرم/ﺷﻤﺎره 11/ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 011 ﺳﻬﻢ و ﻧﻘﺶ راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﺧﻮدرﻫﺒﺮی در ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی..."