خلاصة:
ﺑﺮﺧﻮرداری از اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و ﻏﺬای ﺳﺎﻟﻢ و ﻛﺎﻓﻲ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺣﻖ از ﺣﻘﻮق ﻫﺮاﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺟﻬﺎن اﻣﺮوز ﺑﺴﻴﺎری از آن ﺑﻲﺑﻬﺮهاﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮداﻣﻨﻪ اﻳﻦ ﺑﺤﺮان در دﻫﻪﻫﺎی ﭘﻴﺶ رو اﻓﺰوده ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎﻧﮕﺎه ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ ﻣﻮرد واﻛﺎوی ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﺑﺮای ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪفاﺑﺘﺪا، ﺗﻌﺮﻳﻒ »اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ« در ﻣﺠﺎﻣﻊ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻋﻠﻤﻲ ﻏﺮب آورده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺑﺮرﺳﻲ آﻳﺎت ﻗﺮآﻧﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺗﻐﺬﻳﻪ وﻛﺸﺎورزی ﺗﻼش ﮔﺮدﻳﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﺑﺮاﺳﺎس آﻳﺎت ﻗﺮآن ﺑﺮای آن اراﺋﻪ ﮔﺮدد. ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻗﺮآﻧﻲ اراﺋﻪ ﺷﺪه در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از اﻳﻦﻗﺮار اﺳﺖ: »ﺗﻮﻟﻴﺪ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ و ﻣﺪﺑﺮاﻧﻪ اﻧﻮاع ﻏﺬاﻫﺎی ﻃﻴﺐ و ﺣﻼل در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﺪونواﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻏﻴﺮﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﺗﻮزﻳﻊ ﻋﺎدﻻﻧﻪ آن ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﺗﻤﺎم اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ، دﺳﺘﺮﺳﻲداﺋﻢ ﺑﻪ ﻏﺬا داﺷﺘﻪ و از ﺗﺄﻣﻴﻦ آن در آﻳﻨﺪه ﻧﻴﺰ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﻨﺪ و از آن ﺑﺪون اﺳﺮاف ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪ.«ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان اﻳﻦ ﺗﻌﺮﻳﻒ را ﺑﻪ ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻴﺰ ﺗﻌﻤﻴﻢ داد ﺑﺎ اﻳﻦ ﺑﻴﺎن ﻛﻪ ﻧﻈﺎم اﻗﺘﺼﺎداﺳﻼﻣﻲ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﺪﺑﺮاﻧﻪ، ﺗﻮزﻳﻊ ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ﻣﺼﺮف ﺑﺪون اﺳﺮاف ﺑﻨﻴﺎن ﻧﻬﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
" 481 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ 8831 9ـ ﻋﺪم واﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن در ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻏﺬا الذین ی ت ر بصون بکم ف ٕان کان لکم فتح من الل ه قالوا ألم نکن معکم وإن کان ل لکافرین نصیب قالوا ألم نس تحوذ ع ل یکم ونم نعکم من الم ؤمنین فالل ه یحکم ب ی نکم ی وم الق یامة ولن یجعل الل ه ل لکافرین ع لی الم ؤمنین سبیلا آﻳﻪ ﻣﻌﺮوف ﻧﻔﻲ ﺳﺒﻴﻞ در ﺳﻮره ﻣﺒﺎرﻛﻪ ﻧﺴﺎء 141 ولن یجعل الل ه ل لکافرین ع لی الم ؤم نین س بیلا آﻳﺎ ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺪم ﺗﻔﻮق ﻛﻔﺎر از ﻧﻈﺮ ﻣﻨﻄﻖ ﺑﺮ اﻓﺮاد ﺑﺎ اﻳﻤﺎن اﺳﺖ و ﻳﺎ ﭘﻴﺮوزیﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻣﺎﻧﻨﺪ آن را ﻧﻴﺰ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲﺷﻮد؟ از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﺳﺒﻴﻞ ﺑﻪ اﺻﻄﻼح از ﻗﺒﻴﻞ ﻧﻜﺮه در ﺳﻴﺎق ﻧﻔﻲ اﺳﺖ و ﻣﻌﻨﻲ ﻋﻤﻮم را ﻣﻲرﺳﺎﻧﺪ از آﻳﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮان ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﻧﻈﺮ ﻣﻨﻄﻖ ﺑﻠﻜﻪ از ﻧﻈﺮ ﻧﻈﺎﻣﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی و در ﻛﻞ از ﻫﻴﭻ ﻧﻈﺮ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎن ﭼﻴﺮه ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ."