خلاصة:
شرکتهای تولیدیدرقرنبیستویکمبارقابتسرسامآور،توسعهبازارهاینوظهور، عواملمحیطینامطمئن،تغییروتحوالتفناوری، مشتریگراییوکاهشعمرمحصولروبرو هستند که این موارد شدت و تنوع رقابت را بین سازمانها افزایش داده است. ازمهمترینراهکارهابرایمقابلهبااینمحیطپویا،درپیشگرفتنمدیریتاستراتژیکجهتبهرهگیریازفرصتهاورویاروییباتهدیداتپیشرویشرکتهااست.ازاینروشرکت تولیدیمتحدانسحر میکوشد تابا تدویناستراتژیهایمناسببهبقاورشدخود در عرصهپویایرقابتقطعهسازیادامهدهد.دراینمقاله،ابتدابیانیهماموریتشرکتتدوینگردید، سپسعواملداخلیوکالنمحیطی بررسی شد و مهمترین آنها طبق نظر خبرگان تعیین گردید، سپس ماتریسSWOTتشکیلشدواستراتژیهایمناسببرایشرکتتولیدمتحدانسحراتخاذگردید، در مرحله ی بعدی معیارهای اصلی شرکت از طریق روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبیگروهیوزندهیشدودرپایاناستراتژیهای اتخاذشدهازطریقروش Topsisاولویت بندیوتدوینگردید. 1 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسالمی واحد سمنان.((mo928hem@yahoo.com 2 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی.)(vrmirabi@yahoo.com 3 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسالمی واحد سمنان. (مسئول مکاتبات) ) (me_foroughi2000@yahoo.com61براساسنتایجتحقیقمهمتریناستراتژیهاکهشرکترامیتوانددراینمحیطپویا حفظکنندعبارتنداز:بهینهسازیسبدمحصوالتفعلیشرکت،استقرارپروژههایبازاریابی وفروش وظرفیتسازیجهتتولیدمحصوالتمتنوعوامکانسنجیطراحیمحصوالت مشترکبهمنظوراستفادهدرخودروهایمختلف.
ملخص الجهاز:
ازاینرو،مدیرانشرکتهایقطعهسازیباید استراتژیمناسبیراباتوجهبهشرایطوموقعیتکنونیوآیندهخود،انتخابنمایندتا بتواننددرعرصهرقابتباقیماندوباسایررقبابهرقابتبپردازندوبهنوعیمیتوانگفت محمد اسماعیل فروغی بایدمدیرانآیندهنگرباشندوفقطذهنشاندروضعیتحالوکنونیسیرنکند بنابراین نیازمندبرنامهریزیمدونبرایآیندهسازمانخودهستندبطوریکهیکیازدانشمندان مدیریت این طور اشاره کرده است: از جمله ضعفهای مدیران امروزی، عدم وجود برنامهریزیمدوناستومعتقداستبعضی هاحتیبرنامهندارندومدیرانیکهصاحبادعا هستندوازدانشمدیریتبیبهرهنیستند،معتقدندبرنامهدارند،ولیدرذهنشاناست!و که یکقهرماناسکیاگر آنهایی کهبرنامهمدوندارند،اغلبکوتاهمدتاستدرحالی 61 مجله مهندسی و مدیریت اوراق بهادار/ شماره ششم/ بهار 1396 جلویپاشرابنگردباسرسرنگونمیشودوبایدحتماًدورتررابنگرد.
محمد همتی، وحید رضا میرابی و محمد اسماعیل فروغی 11 مجله مهندسی و مدیریت اوراق بهادار/ شماره ششم/ بهار 1396 ارائه یک مدل جهت تدوین استراتژی با استفاده از روش نیروهای تعیین کننده رقابت در صنعت (0891 ,)Porter شکل شماره - : 1) رقبایصنعت(رقابتدربینرقبایموجود): سازمانبهطورجاریبرایسهمبازار رقابت می کندودرتالشبرایقراردادنخودشبعنوانیکرهبراست.
محمد اسماعیل فروغی 31 مجله مهندسی و مدیریت اوراق بهادار/ شماره ششم/ بهار 1396 شکل1-8)زنجیرهارزشژنریک(پورتر،1311) ارائه یک مدل جهت تدوین استراتژی با استفاده از روش - 5- تجزیه و تحلیل SWOT در تجزیه و تحلیل SWOTعوامل خارجی و داخلی مورد بررسی قرار میگیرند تا فرصتهاتهدیدهاقوتهاوضعفهایسازماندرایندهشناساییشدهوبرایرویاروییبهتر باانهااستراتژیهایمناسبیتدوینشوند(مارکووسکا، 1001).
31 مجله مهندسی و مدیریت اوراق بهادار/ شماره ششم/ بهار 1396 3396 شکل شماره - فرآیند تصمیم گیری،(الوانی،53 ) - 6- - فرایند تحلیل سلسله مراتبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی یکی از جامعترین سیستمهای طراحی شده برای تصمیم گیری بامعیارهای چندگانه است زیرا این تکنیک امکان فرموله کردن مساله رابصورت سلسله مراتبی وهمچنین امکان درنظرگرفتن معیارهای مختلف کمی وکیفی را درمسئله فراهم میکند.