خلاصة:
پژوهش تعیین سطوح و مقایسه قضاوت اخلاقی و رشد اجتماعی دانش آموزان دبستان های غیر انتفاعی تحت تعلیم آموزش قرآن (به شیوه حفظ با معانی ) و دانش آموزان عادی منطقه چهار شهر تهران بود . روش پژوهش پس رویدادی از نوع علی–مقایسه ای بود . جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر 10 و 11 ساله در حال تحصیل در کلاس چهارم و پنجم در سال 87- 1386 و نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای و تعداد نمونه در هر گروه 60 دانش آموز بود . آزمودنی ها به پرسشنامه های قضاوت اخلاقی ( 1998 ) و رشد اجتماعی واینلند ( 1965 ) پاسخ دادند . داده ها با استفاده از آزمون های t، تحلیل واریانس دو و چند راهه مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد میزان رشد اجتماعی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان حافظ قرآن بالاتر از دانش آموزان عادی است . همچنین تفاوت بین خرده مقیاس های رشد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر معنی دار ، و نیز رابطه بین رشد اجتماعی و قضاوت اخلاقی معنی دار و مثبت است . نتیجه گیری : این پژوهش، مبین نقش موثر شیوه های جدید آموزش و پرورش قرآن محور در افزایش رشد اجتماعی و قضاوت اخلاقی دانش آموزان، نسبت به روش های متداول و سنتی آموزش و پرورش است.
ملخص الجهاز:
سال ٣، شماره ٢(١٠)، تابستان ١٣٨٨، ٤٧-٢٥ مقايسه قضاوت اخلاقي و رشد اجتماعي دانش آموزان دبستان هاي غير انتفاعي تحت تعليم آموزش قرآن به شيوه حفظ با معاني با غير انتفاعي عادي فرزانه زادشير: کارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي دکتر مهناز استکي و دکتر سوزان امامي پور: دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکز چکيده : هدف پژوهش تعيين سطوح و مقايسه قضاوت اخلاقـي و رشد اجتماعي دانش آموزان دبستان هاي غير انتفاعي تحت تعليم آموزش قرآن (به شيوه حفـظ بـا معـاني ) و دانـش آمـوزان عـادي منطقه چهار شهر تهران بود.
Jadack, Hyde, Moore & Keller 5.
زيـرا بـا اسـتفاده از روش هـاي متنـوع آموزش مهارت هاي اجتماعي مانند ارائه الگو، بيان قصه هاي قرآني و داستان انبياء، ايفاي نقـش با نمايش هاي عروسکي براي سنين پايين تر، کاربرد وسـائل سـمعي و بـصري و عملـي آمـوزش قرآن ، مشارکت فعال و شاداب دانش آموزان در يادگيري توسط پرسش و پاسخ مکرر بين خـود و معلم ، باعث ايجاد انگيزش و افزايش توجه و پردازش عميق اطلاعات قرآني کودکان ٥ تا ١١ ساله شده است که آگاهي هاي شناختي رواني و اجتماعي و اخلاقي آنان را افزايش داده است .
Mussen 40 فصلنامه روان شناسي کاربردي / سال ٣/ شماره ٢ (١٠)/ تابستان ١٣٨٨ آموزان حافظ قرآن از لحاظ رشد اجتماعي و قضاوت اخلاقي در سطح بالاتري نسبت بـه دانـش آموزان عادي (گروه کنترل ) قرار دارند.
"Moral psychology: Empirical Approaches," The Stanford Encyclopedia of Philosophy (summer 2006 Edition), Edward N.