خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘـﺎری داﻧـﺶAbstract: The purpose of this study was to assessacademic and behavioral status of borderline student آﻣﻮزان دﻳﺮآﻣﻮز ﻣﺮزی ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣـﺎری ﭘـﮋوﻫﺶstudying in ordinary schools. Method Because of the -داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺮزی ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ در ﻣﺪارس ﻋﺎدی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﻤﻴﻨﻲnature of the study, a descriptive design was used. it is ﺷﻬﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن آن ﻫﺎ 85 ﭘﺴﺮ و 24 دﺧﺘـﺮ ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧـﻪﮔﻴـﺮیdescriptive-measurable. In all present study, ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑـﻪPopulation consists of the borderline students studyingin public schools in the town of Khomeini-shahr, 58 ﺳﻮاﺑﻖ و ﻛﺎرﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶآﻣﻮزان، از ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ رﻓﺘـﺎری ﻛﻮدﻛـﺎنboys and 42 girls were calected using stratified random راﺗﺮ )ﻓـﺮم ﻣﻌﻠـﻢ، 7691(، آزﻣـﻮن ﻫﻮﺷـﻲ رﻳـﻮن )ﻓـﺮم ﻛﻮدﻛـﺎن، 4791( وsampling. In addition to the reference to their previous )ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻨﺠﺶ وﺿﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘـﺼﺎدی ﺧـﺎﻧﻮاده، 2891( و ﺑـﺮایrecords and report cards, data was collected using thefollowing: Rutter Behavioral Questioners (teacher ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳـﺎﻧﺲ ﭼﻨـﺪform) Raven IQ Test (Children's Form) and ﻣﺘﻐﻴﺮه اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دﻳﺮآﻣﻮز ﻣﺸﻐﻮلEconomical & Social Family status Questionnaire. ﺑﻪ ﺗﺤﺼﻴﻞ در ﻣﺪارس ﻋﺎدی از ﻧﻈﺮ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣـﻮزان دﺧﺘـﺮResults to analyze the data, the indices of descriptivestatistics (Mean of standard deviation, Frequency دﻳﺮآﻣﻮز در وﺿﻌﻴﺖ ﺿﻌﻴﻒ ﺗﺮی ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻔﺎوت ﺑـﻴﻦ وﺿـﻌﻴﺖdistribution table and percentage) and inferential ،ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘﺎری داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺮزی و ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ )ﭘﺎﻳﻪstatistics (Analysis of multi _variable Variance) were ﺟﻨﺲ، ﺗﺤﺼﻴﻼت ﭘﺪر و ﻣﺎدر و وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘـﺎری داﻧـﺶ آﻣـﻮزانused. Conclusion Result showed that the borderline اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﺎﻧﻮاده( ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒـﻮد. ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴـﺮی: ﻃﺒـﻖ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺑـﻪstudent studying in public schools were not were indeed disadvantaged academic & behaviorally, Also no دﺳﺖ آﻣﺪه از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ اﮔﺮﭼﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺮزی در ﺳـﺎلﻫـﺎی اوﻟﻴـﻪsignificant effect was found in demographic measures ورود ﺑﻪ دﺑﺴﺘﺎن، ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ و ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮی دارﻧﺪ وﻟﻲ از ﻧﻈﺮ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ(Gender, education of Parents, socio Economical در در ﭘﺎﻳﻪﻫﺎی اول ﺗﺎ ﭘﻨﭽﻢ اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری در اﻳـﻦ زﻣﻴﻨـﻪ از ﺧـﻮدstatue) as for as educational statue was concerred. .ﻧﺸﺎن ﻧﻤﻲدﻫﻨﺪ
ملخص الجهاز:
" ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮوﻓﻲ و ﮔﻮد1، 1002 در ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﻮد ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠـﻪ رﺳـﻴﺪﻧﺪ ﻛـﻪ اﻧﺘﻈـﺎر ﻣﻌﻠﻤـﺎن در ﻣﺪارس ﻋﺎدی از ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﻘﺐ ﻣﺎﻧﺪه ذﻫﻨﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﺎﻳﻴﻦ اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮ وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی رﻓﺘﺎری و ﻋﺎﻃﻔﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد، و اﻳﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺗﻮﺟﻬـﺎت ﻣﻨﻔـﻲ را درﻳﺎﻓـﺖ ﻣـﻲ دارﻧـﺪ )ﻫﻮﺳﭙﻴﺎن و ﺗﺎت، 6831( ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎ، ﻣـﺸﻜﻼﺗﻲ در زﻣﻴﻨـﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘﺎری داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺮزی در ﻣﺪارس ﻋﺎدی و در ﻃﺮح آﻣﻮزش ﻓﺮاﮔﻴﺮ وﺟﻮد دارد.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺟـﺪول 3 در راﺑﻄـﻪ ﺑـﺎ ﺳـﺆال دوم اﺳـﺖ: آﻳـﺎ ﺗﻔـﺎوت ﺑـﻴﻦ وﺿـﻌﻴﺖ ﺗﺤـﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘـﺎری داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺮزی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺧﻤﻴﻨﻲﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ )ﭘﺎﻳﻪ، ﺟﻨﺲ، ﺗﺤـﺼﻴﻼت ﭘﺪر و ﻣﺎدر و وﺿﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﺎﻧﻮاده( ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ؟ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ داده ﻫـﺎی ﻣﻮﺟـﻮد در ﺟﺪول3 ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی دﻳﺪه ﺷﺪه در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و رﻓﺘﺎری ﻧﻤﻮﻧـﻪ و ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﻴﺴﺖ )5% >.
ﻧﺘﻴﺠﻪ آزﻣﻮن ﺳﺆال ﭼﻬﺎرم، ﺣﺎﻛﻲ از اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺮزی ﭘﺴﺮ از ﻧﻈﺮ وﺿﻌﻴﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ )03/11 = (Mو ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ از ﻧﻈﺮ رﻓﺘﺎری درﺣﺪ ﻣﻄﻠـﻮﺑﻲ ﻗـﺮار ﻧﺪارﻧـﺪ )ﺣـﺪود 85% از ﭘـﺴﺮان ﻣﺮزی دارای اﺧﺘﻼل رﻓﺘﺎری ﺑﻮدﻧﺪ( در اﻳﻦ زﻣﻴﻨـﻪ ﺑﺮاﺳـﺎس ﻧﺘـﺎﻳﺞ اراﺋـﻪ ﺷـﺪه ﺗﻮﺳـﻂ ﻛـﺎﭘﻼن و ﺳﺎدوک 8891، ﻣﻴﺰان ﺑﺮوز اﺧﺘﻼل ﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻴﺶ ﻓﻌـﺎﻟﻲ ﻫﻤـﺮاه ﺑـﺎ ﻛﻤﺒـﻮد ﺗﻮﺟـﻪ در ﭘﺴﺮﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ از دﺧﺘﺮﻫﺎ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ و ﭘﺴﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ از ﻧﻈـﺮ ﺗﺤـﺼﻴﻼت در رﺗﺒـﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ از دﺧﺘﺮان ﻗﺮار داﺷﺘﻨﺪ."