خلاصة:
ﻫﺪف: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺿﻴﻪ ﻧﺴﺒﻴﺖ زﺑﺎﻧﻲ ورﻓﻴﺎن در ﺳﺎل6591 زﺑﺎن ﺑﺮ ﺗﻔﻜﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد ﻛﻪ در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﺣﺎﻓﻈﻪ و زﺑﺎن اﺳﺖ. روش: اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ0051 ﻧﻔﺮ داﻧﺸﺠﻮی دﺧﺘﺮ دوره ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﭘﻴﺎم ﻧﻮر ﺷﺎﻫﻴﻦدژ و زﺑﺎن اﺻﻠﻲ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ آذری ﺑﻮدﺑﻮد. از ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ 001 ﻧﻔﺮ از اﻓﺮاد در دﺳﺘﺮس دوزﺑﺎﻧﻪ ﻓﺎرس و آذری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻄﺢﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﺔزﺑﺎﻧﻲ ﻣﺎرﻳﺎن، ﺑﻠﻮﻣﻨﻔﻠﺪ و ﻛﺎﺷﺎﻧﺴﻜﺎﻳﺎ )7002( ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ، ﺳﭙﺲ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻣﻬﺎرت ﺑﺎﻻ وﻳﻜﺴﺎن در دو زﺑﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان اﻓﺮاد دوزﺑﺎﻧﻪ ﻣﺘﻮازن و اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻣﻬﺎرت ﻣﺘﻔﺎوت در دو زﺑﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان اﻓﺮاد دوزﺑﺎﻧﻪﻧﺎﻣﺘﻮازن اﻧﺘﺨﺎب و آزﻣﻮن ﻳﺎدآوری آزاد در ﻣﻮرد آنﻫﺎ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻴﻦ زﺑﺎن رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ و زﺑﺎن ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ در آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی دوزﺑﺎﻧﻪ ﻣﺘﻮازن وﺟﻮد دارد، وﻟﻲ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوتدر ﮔﺮوه آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﻧﺎﻣﺘﻮازن ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ زﺑﺎن رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ و ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﻳﻜﺴﺎنﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻴﺰان ﻳﺎدآوری در ﮔﺮوه آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﻣﺘﻮازن ﺑﻴﺸﺘﺮ از زﻣﺎﻧﻲ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﻛﻪ دو زﺑﺎن ﻳﻜﺴﺎن ﻧﺒﺎﺷﺪ،ﻳﻌﻨﻲ وﻗﺘﻲ زﺑﺎن رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ و ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ در اﻓﺮاد دوزﺑﺎﻧﻪ ﻳﻜﺴﺎن ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﻬﺘﺮ از زﻣﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪدو زﺑﺎن ﻳﻜﺴﺎن ﻧﺒﺎﺷﺪ. اﻳﻦ اﻣﺮ ﺣﺎﻛﻲ از اﺛﺮ ﺗﻌﺪﻳﻞ ﺳﻄﺢ ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ در دو زﺑﺎن ﺑﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞآزﻣﻮن ﻳﺎدآوری اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﺑﺎﻓﺖ زﺑﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﺛﺮات رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻣﻲﺷﻮد و ﻋﻮاﻣﻞﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﺑﺎن در زﻣﺎن ﻳﺎدآوری ﺑﺮ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﭘﺬﻳﺮی ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ. ﻻزم اﺳﺖ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ در ﻳﺎدﮔﻴﺮی و آزﻣﻮن اﻓﺮاد دوزﺑﺎﻧﻪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، ﺗﺎ ﻳﺎدآوری ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﮔﺮدد.
ملخص الجهاز:
"Marian, Blumenfeld & Kaushanskaya ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 82 ارﺗﺒﺎط ﺣﺎﻓﻈﻪ و زﺑﺎن: ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﺔزﺑﺎﻧﻲ در ...
ﻣﺸﺨﺼﻪﻫﺎی ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ دو ﮔﺮوه در اﺑﻌﺎد ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﻪ در دو زﺑﺎن دوزﺑﺎﻧﻪﻫﺎی ﻏﻴﺮﻣﺘﻮازن دوزﺑﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺘﻮازن ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﺑﺮﺧﻲ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻌﻴﺎر )ﻓﺎرﺳﻲ( ﻣﻌﻴﺎر )آذری( ﻣﻌﻴﺎر )ﻓﺎرﺳﻲ( ﻣﻌﻴﺎر )آذری( ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﻪ زﺑﺎﻧﻲ ﺳﻦ 5/32 5/12 9/4 )23/0(t 7/3 )19/0( ﻣﻬﺎرت درک ﻣﻄﻠﺐ *5 )100/0( 8/4 )24/0( 6/4 )7/0(t 9/3 )72/0( ﻣﻬﺎرت در ﺧﻮاﻧﺪن **5 )10/0( 7/4 )76/0( 6/4 )7/0(t 9/3 )37/0( ﻣﻬﺎرت در ﺻﺤﺒﺖ ﻛﺮدن **9/4 )72/0( 7/4 )76/0( ﺳﺎلﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ در ﻣﺪرﺳﻪ ﻳﺎ ﻣﺤﻞ 8/7 )09/6( **8/81 )31/6( 8/8 )14/5( 1/41 )84/6( ﻛﺎر ﺑﻪ اﻳﻦ زﺑﺎن ﺻﺤﺒﺖ ﺷﺪه 50/0<P 10/0<P * ** 13 ﻣﺮﻳﻢ روﺷﻦ و ﺣﺴﻴﻦ زارع در ﺟﺪول 1 آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺳﻄﺢ ﻣﻬﺎرﺗﺸﺎن در درک ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه دوزﺑﺎﻧﻪﻫﺎی ﻣﺘﻮازن و ﻏﻴﺮﻣﺘﻮازن ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ.
ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﺎ آزﻣﻮن t واﺑﺴﺘﻪ در ﻣﻮرد آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎی ﮔﺮوه دوزﺑﺎﻧﻪ ﻣﺘﻮازن ﻧﺸﺎن داد زﻣﺎﻧﻲﻛﻪ رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ و ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ زﺑﺎن ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل5/ ﺷﻤﺎره3 )91(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 0931 23 ارﺗﺒﺎط ﺣﺎﻓﻈﻪ و زﺑﺎن: ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺳﻄﺢ ﻣﻬﺎرت و ﺗﺠﺮﺑﺔزﺑﺎﻧﻲ در ...
ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻗﺒﻠﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻳﺎدﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺧﺎص زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻓﺖ ﺑﺎزﻳﺎﺑﻲ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﺎﻓﺖ رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ اوﻟﻴﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و اﻳﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﺻﻞ رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﺑﻪ ﺑﺎﻓﺖ زﺑﺎﻧﻲ ﻫﻢ ﮔﺴﺘﺮش ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﺑﺎﻓﺖ زﺑﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﺛﺮات رﻣﺰﮔﺮداﻧﻲ اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﻣﻲﺷﻮد و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﺑﺎن در زﻣﺎن ﻳﺎدآوری ﺑﺮ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﭘﺬﻳﺮی ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار اﺳﺖ."