خلاصة:
ﻫﺪف: ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﺎﯾﺴﮥ ﺗﺎﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی اﻫﺪاف ﺷﻐﻠﯽ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﮔﺮوهﻫﺎی رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ و ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ از ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺟﻨﺲ-رﺷﺘﮥ ﺷﺨﺼﯽ و ﻏﯿﺮﺷﺨﺼﯽ ﺑﻮد. ﻋﻼوهﺑﺮاﯾﻦ، اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ وﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﮔﺮوهرﺷﺘﻪای ﺿﻤﻨﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺗﻌﺪﯾﻞﮔﺮﻫﺎی اﯾﻦ اﺛﺮات آزﻣﻮن ﺷﺪ. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻮد. از ﻣﯿﺎن 007 ﻧﻔﺮ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺳﺎل ﺳﻮم و ﺑﺎﻻﺗﺮ دورة ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ و رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽدو داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽﺷﺮﯾﻒ و ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 9831، 291 ﻧﻔﺮ )ﻧﯿﻤﯽ زن، ﻧﯿﻤﯽ از ﻫﺮ ﮔﺮوهرﺷﺘﻪ( ﺑﺎ روشﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی دردﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﺗﺼﻮر ﻗﺎﻟﺒﯽ و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﺿﻤﻨﯽ ﺑﺎ ﮔﺮوه رﺷﺘﮥ ﺧﻮد ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازآزﻣﻮن راﯾﺎﻧﻪای ﺗﺪاﻋﯽ ﺿﻤﻨﯽ ﮔﺮﯾﻨﻮاﻟﺪ، ﻣﮏﻗﯽ و ﺷﻮارﺗﺰ )8991( ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺷﺪ. ﺑﻪﻋﻼوه، از آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ درﻣﻮرد اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ و ﻫﺪف ﺷﻐﻠﯽﺷﺎن ﺳﺆال ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از رﮔﺮﺳﯿﻮن ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﯽ ﺑﻪﻃﻮرﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ در ﻫﺮ ﮔﺮوهرﺷﺘﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘـﻪﻫﺎ: در ﮔﺮوه رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ، ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﺟﻨﺲ و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزیﮔﺮوهرﺷﺘﻪای ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺷﻐﻞﮔﺰﯾﻨﯽ در رﺷﺘﮥ ﻓﻌﻠﯽ را ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﮐﺮد، درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ در ﮔﺮوه ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ،ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﻪراﻫﮥ ﺟﻨﺲ و ﺗﺼﻮر ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺷﺨﺼﯽ و اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ ﭘﯿﺶﺑﯿﻦ آن ﺑﻮد. ﻫﺮ دو اﺛﺮ درﺟﻬﺖ ﻣﻮرداﻧﺘﻈﺎر ﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دو ﮔﺮوهرﺷﺘﻪ از ﻧﻈﺮ ﻧﻮع ﺗﺼﻮر ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار )ﻏﯿﺮﺷﺨﺼﯽ در ٔرﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺷﺨﺼﯽ در ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ( و ﺗﻌﺪﯾﻞﮔﺮ اﺛﺮ آن )ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﮔﺮوهرﺷﺘﻪای در رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽدرﻣﻘﺎﺑﻞ اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ در ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ( ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻨﺪ. اﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺗﻮﺳﻂ دﯾﺮﯾﻨﻪﺑﻮدن ﺣﻀﻮر اﮐﺜﺮﯾﺘﯽﻣﺮدان در رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ در ﻣﻘﺎﺑﻞ اﺧﯿﺮﺗﺮﺑﻮدن ﺣﻀﻮر اﮐﺜﺮﯾﺘﯽ زﻧﺎن در ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞاﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺗﺸﺨﯿﺺ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ و ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺪاﺧﻼت ﺑﺎ ﻫﺪف ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮات ﻣﻨﻔﯽ ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ ﺑﺮ اﻧﺘﺨﺎبﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ آﻧﺎن ﮐﺎرﺑﺮد دارد.
ملخص الجهاز:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 2 )22(، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931، 221-701 221-701 ,2102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 2(22), summer ﺗﺎﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی از ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ در ﺷﻐﻞﮔﺰﯾﻨﯽ: ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺑﯿﻦ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ و ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ 2 ﭘﮕﺎه ﻧﺠﺎت*1 و ﺟﻮاد ﺣﺎﺗﻤﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 9/01/0931؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ؛ 61/5/19؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 12/6/19 1*.
implicit association test (IAT 111 ﭘﮕﺎه ﻧﺠﺎت و ﺟﻮاد ﺣﺎﺗﻤﯽ ﻣﻮرد ﺗﺼﻮر ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺟﻨﺲ-رﺷﺘﻪ، ﻧﺘﯿﺠﮥ آزﻣﻮن ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻣﯿﺰان ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪﺗﺮ ﺑﻮدن ﭘﯿﻮﻧﺪ زن-رﯾﺎﺿﯽ- ﻓﻨﯽ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮد-رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ در ذﻫﻦ آزﻣﻮدﻧﯽ اﺳﺖ.
اوﻻ ﭼﺮا در ﻣﻮرد ﮔﺮوه رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ اﺛﺮ ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﻏﯿﺮﺷﺨﺼﯽ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد اﻣﺎ در ﮔﺮوه اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺛﺮ ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺷﺨﺼﯽ؟ ﭘﺎﺳﺦ اﯾﻦ ﺳﻮال را ﻣﯽﺗﻮان در آﻣﺎرﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﻋﺪم ﺗﻘﺎرﻧﯽ ﮐﻪ در آنﻫﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﻤﻮد، زﯾﺮا اﮔﺮﭼﻪ ﺗﻌﺪاد زﻧﺎن در رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ﻣﺮدان ﺑﻮده، اﻣﺎ ﺗﻌﺪاد ﻣﺮدان در ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﮐﻤﺘﺮ از زﻧﺎن ﻧﺒﻮده اﺳﺖ و ﺗﻨﻬﺎ اﺧﯿﺮا رو ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﮔﺬارده اﺳﺖ.
711 ﭘﮕﺎه ﻧﺠﺎت و ﺟﻮاد ﺣﺎﺗﻤﯽ ﺳﺆال دوم اﯾﻦ اﺳﺖ ﭼﺮا در ﮔﺮوه رﯾﺎﺿﯽﻓﻨﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﮔﺮوهرﺷﺘﻪای ﺿﻤﻨﯽ ﺗﻌﺪﯾﻞﮔﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﺮای اﺛﺮ ﺗﺼﻮر ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﻮد اﻣﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ ﺧﯿﺮ، درﺣﺎﻟﯽﮐﻪ در ﮔﺮوه ﻋﻠﻮماﻧﺴﺎﻧﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺟﻨﺲ ﺗﻌﺪﯾﻠﮕﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد اﻣﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳﺎزی ﮔﺮوهرﺷﺘﻪای ﺿﻤﻨﯽ ﺧﯿﺮ؟ رﯾﺸﮥ اﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ را ﻣﯽ- ﺗﻮان در ﻫﻤﺎن ﻋﺪمﺗﻘﺎرﻧﯽ ﮐﻪ در ﺑﺎﻻ اﺷﺎره ﺷﺪ ﭘﯽﮔﯿﺮی ﮐﺮد.
از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اوﻟﻮﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ از ﺳﻮی ﻣﺴﺌﻮﻻن در اﻧﺘﺨﺎب اﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺮای ﺟﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ اﻋﻤﺎل ﻣﯽﺷﻮد، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ادراک ﺑﺎﻻﯾﯽ از اﺣﺘﻤﺎل ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺧﻮد در ﮐﺴﺐ اﯾﻦ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 2)22(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 811 ﺗﺎﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی از ﺗﺼﻮرات ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺟﻨﺴﯿﺘﯽ در اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ و ﺷﻐﻞﮔﺰﯾﻨﯽ: ....."