خلاصة:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری ﺑﺮ ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ و اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎهداﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﺠﺮﺑﯽ، ﺑﺎ ﭘﯿﺶآزﻣﻮن، ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔﺮوه ﮔﻮاه و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﮐﻠﯿﻪداﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﺆﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ داﻧﺶﭘﮋوﻫﺎن ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻪﺗﻌﺪاد 0004 ﻧﻔﺮ درﻧﯿﻢﺳﺎل اول ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1931-0931 ﺑﻮد. از ﻣﯿﺎن آنﻫﺎ ﺑﻪﺷﯿﻮه ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای 41 ﻧﻔﺮ درﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و 41 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮوه ﮔﻮاه ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﯿﺎس ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ اﻫﻮاز ﻧﺠﺎرﯾﺎن،ﻋﻄﺎری و زرﮔﺮ )8731( و آزﻣﻮن اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه آﯾﺰﻧﮏ، 7002 ﺑﻮد. ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ازﻃﺮح آﻧﺘﻮﻧﯽ، اﯾﺮوﻧﺴﻮن و اﺷﻨﺎﯾﺪر )7002(، ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ 8 ﺟﻠﺴﻪ، ﻫﻔﺘﻪای 1 ﺟﻠﺴﻪ 5/1 ﺳﺎﻋﺘﻪ در ﻣﻮردﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ اﺟﺮا و دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﻮارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮی ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دادﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری، ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ و اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه را در آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎی ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎﮔﺮوه ﮔﻮاه ﮐﺎﻫﺶ داده و اﯾﻦ اﺛﺮ در ﭘﯿﮕﯿﺮی ﯾﮏﻣﺎﻫﻪ ﻧﯿﺰ ﺗﺪاوم داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﻣﺪاﺧﻠﻪﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری ﺑﺎ اﺻﻼح اﻓﮑﺎر و ﻋﻘﺎﯾﺪ زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ اﻓﺮاد درﺑﺎره ﻓﻮاﯾﺪ و ﺿﺮرﻫﺎی اﻓﮑﺎر ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ، ﻧﻘﺶﻣﺆﺛﺮی در ﺑﻬﺒﻮد ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ و اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه دارد. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ در ﻫﻤﻪﺟﻨﺒﻪﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ، اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ در دوران ﮐﻮدﮐﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﻮﻧﺪ و اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم در ﻣﻮرد آنﻫﺎ اﻧﺠﺎم ﮔﯿﺮد.
ملخص الجهاز:
"ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﭘﺲآزﻣﻮن ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ و اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه ﮔﺮوهﻫﺎ درﺟﻪآزادی درﺟﻪآزادی ﺗﻮانآﻣﺎری اﻧﺪازه اﺛﺮ ﻣﻘﺪار آزﻣﻮن F ﺧﻄﺎ ﻓﺮﺿﯿﻪ **34/93 1 77/0 32 2 77/0 اﺛﺮ ﭘﯿﻼی **34/93 1 77/0 32 2 22/0 ﻻی ﻣﺒﺪا وﯾﻠﮑﺰ **34/93 1 77/0 32 2 34/3 اﺛﺮ ﻫﺘﻠﯿﻨﮓ **34/93 1 77/0 32 2 34/3 ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ رﯾﺸﻪروی * ** 50/0<P 10/0<P 77 ﯾﺪاﷲ زرﮔﺮ، ﻣﺮﯾﻢ ﻣﺮداﻧﯽ و ﻣﻬﻨﺎز ﻣﻬﺮاﺑﯽزاده ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﺟﺪول 2 ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﯿﻦ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﻮاه را در ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی واﺑﺴﺘﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.
ﻣﺪاﺧﻼت ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻮاﺟﻬﻪ و ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﭘﺎﺳﺦ در ﻓﺮد ﮐﻤﺎلﮔﺮا، ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺗﺮس از ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ اﺷﺘﺒﺎه، در ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ زﯾﺎدی ﺑﺮ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت دارﻧﺪ )دی ﺑﺎرﺗﻮﻟﻮ و ﻫﻤﮑﺎران، 1002، ﻧﻘﻞ از ﭘﻠﻮا و وﯾﺪ، 6002(؛ و 97 ﯾﺪاﷲ زرﮔﺮ، ﻣﺮﯾﻢ ﻣﺮداﻧﯽ و ﻣﻬﻨﺎز ﻣﻬﺮاﺑﯽزاده ﻫﻨﺮﻣﻨﺪ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﯾﻢ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﯽ )ﻫﯿﺮﺳﭻ و ﻫﯿﻮارد، 8991، ﻧﻘﻞ از ﭘﻠﻮا و وﯾﺪ، 6002؛ ﻓﻠﺖ و ﻫﻤﮑﺎران، 1102(؛ ﺑﻬﺒﻮد ﺳﺎزﮔﺎری )ﻓﻠﺖ و ﻫﻤﮑﺎران، 1102(؛ ﺑﻪﭼﺎﻟﺶﮐﺸﯿﺪن اﻓﮑﺎر ﺧﻮدﮐﺎر ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪ؛ ارزﯾﺎﺑﯽ اﻋﺘﺒﺎر اﻓﮑﺎر ﻣﻨﻔﯽ، اﻓﺮاﻃﯽ و ﻏﯿﺮواﻗﻊﺑﯿﻨﺎﻧﻪ؛ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﻮاﯾﺪ و ﺿﺮرﻫﺎی اﻓﮑﺎر ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ و ﻋﻘﺎﯾﺪ زﯾﺮﺑﻨﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﮑﻞﮔﯿﺮی اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖﻫﺎی ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪ ﻣﯽﮔﺮدد؛ اﯾﺠﺎد اﺣﺴﺎس ﻋﻤﯿﻖ رﺿﺎﯾﺖ از ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﻓﺮد و ﺗﺸﻮﯾﻖ او ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ اﻫﺪاف واﻗﻌﯽ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎ و ﺷﺮاﯾﻂ در دﺳﺘﺮس؛ اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﻌﻄﺎفﭘﺬﯾﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﺧﻮد و ﻧﯿﺰ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺟﺎﻧﺐ دﯾﮕﺮان ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪهاﻧﺪ؛ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﯿﺰان اﻧﮕﯿﺰه ﻓﺮد ﺑﺮای ﭘﯿﮕﯿﺮی اﻫﺪاف ﺷﺨﺼﯽ، ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﯾﺎ ﮐﺎری )ﮐﻮﺗﻠﺴﺎ و آرﺗﻮر، 8002(؛ ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺑﺎﯾﺪﻫﺎ و ﻣﻄﻠﻖﮔﺮاﯾﯽ در اﻓﮑﺎر ﻣﯽﺷﻮد؛ و ﻋﻼﯾﻢ ﮐﻤﺎلﮔﺮاﯾﯽ و اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه را در ﻓﺮد ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽدﻫﺪ."