خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ ﺗﺪرﯾﺠﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﻬـﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ای ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤـﻮر ﺑـﺮاﺿﻄﺮاب و اﺳﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه در زﻧﺎن آﺳﯿﺐ دﯾﺪه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻮد. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑـﻪ روش ﭘـﯿﺶآزﻣﻮن - ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﮥآﻣﺎری ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ 54آزﻣﻮدﻧﯽ ﺑﻮد. 51ﻧﻔـﺮ ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﯾﺶ اول ﮐـﻪ ﺗﺤـﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، 51ﻧﻔﺮ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ دوم ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣـﻮزش ﺗـﻨﺶ زداﯾـﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ و51 ﻧﻔﺮ آﺧﺮ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﻫﯿﭻ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ آﻣﻮزﺷﯽ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﮥاﺳﺘﺮس ادارک ﺷﺪه ﮐﻮﻫﻦ وﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺿﻄﺮاب ﺑﮏ آزﻣﻮدﻧﯿﻬﺎی ﺳﻪ ﮔﺮوه در ﻣﺮاﺣﻞ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن ﻣﻮردﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺗﺤﺖ آﻣﻮزش ﻫﺎی ﻣﺪاﺧﻠﻪ ای ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﮔـﺮوه ﮐﻨﺘـﺮل ﻫـﯿﭻ آﻣﻮزﺷـﯽاراﺋﻪ ﻧﺸﺪ، آﻣﻮزش ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ اول 6ﺟﻠﺴﻪ)ﺑـﻪ ﻣـﺪت 2 ﺳـﺎﻋﺖ در ﻫـﺮ ﺟﻠـﺴﻪ( وآﻣـﻮزش ﮔـﺮوه آزﻣﺎﯾـﺸﯽ دوم 9ﺟﻠﺴﻪ)ﺑﻪ ﻣﺪت 03/1ﺳﺎﻋﺖ در ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ( ﺑﻮد. ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری داده ﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫـﺪ آﻣـﻮزش ﻣﻬﺎرﺗﻬـﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ای ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺤﻮر وﺗﻨﺶ زداﯾﯽ در ﮐﺎﻫﺶ اﺿﻄﺮاب و اﺳﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه در زﻧﺎن آﺳﯿﺐ دﯾﺪه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
" ﻟﺬا ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮع وﮔﺴﺘﺮش آﺳﯿﺐ دﯾﺪﮔﯽ در زﻧﺎن و دﺧﺘﺮان، ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺎﺳﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ: آﯾﺎ زﻧﺎن آﺳﯿﺐ دﯾﺪه ی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ آﻣﻮزش ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ و ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﻣﻬﺎرت ﺣﻞ ﻣـﺴﺌﻠﻪ، اﺳـﺘﺮس و اﺿـﻄﺮاب ﮐﻤﺘـﺮی راﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟ روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺒﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﯾﮏ ﮔـﺮوه ﮐﻨﺘـﺮل ﺑـﻮد.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻤﺮات ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه و اﺿﻄﺮاب در اﻓﺮاد ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾـﺸﯽ اول)ﮐـﻪ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ( و ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ دوم )ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺗﻨﺶ زداﯾـﯽ ﻗـﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ(و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ را درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﻮدﻧﺪ(در ﻣﺮاﺣـﻞ ﭘـﯿﺶ آﻣـﻮزش و ﭘـﺲ آزﻣﻮن ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ در ﺟﺪول1، 2 اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ و ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺮس ادراک ﺷﺪه در زﻧﺎن آﺳﯿﺐ دﯾﺪه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ اول )ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧـﺪ( و ﮔـﺮوه آزﻣﺎﯾـﺸﯽ دوم )ﮐﻪ ﺗﺤﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ( و ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل )ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ را درﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮده ﺑﻮدﻧﺪ(، ﺑﺮای ﺛﺎﺑﺖ ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ اﺛﺮ ﻧﻤﺮه ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﯾﮏ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل از آزﻣﻮن آﻣـﺎری ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ وﮐـﺎﻫﺶ اﺳـﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑـﻪ ﺷﺪه راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ اﺳﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه در ﮔﺮوه ﺗﻨﺶ زداﯾﯽ ﮐﻤﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ از ﮔـﺮوه آزﻣـﺎﯾﺶ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺖ اﻣﺎ ﺗﻔﺎوت ﻏﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن اﺳﺘﺮس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺪه در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻨـﺎدار داﺷﺘﻪ اﺳﺖ."