خلاصة:
طب بالینی، با چالشهای اخلاقی فراوانی همراه است. علیرغم در دسترس بودن مشاورین اخلاق پزشکی، 95 درصد از پزشکان با تضاد اخلاقی در چالش هستند. اکثر پزشکان نه تنها تجربهای از مشاوره اخلاقی ندارند بلکه از وجود چنین کمیتههایی آگاهی نداشته و یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند. شاید یکی از علل عدم رغبت آنها به استفاده از مشاورههای اخلاقی، نبودن ملاکهایی جهت تعیین بهترین افراد برای این کار و مشکوک بودن متخصصین به صلاحیت آنهاست.
مشکلات مطرح شده توسط خانوادهها میتواند باعث عدم ارتباط موثر با پزشکان معالج در بخشهای ویژه شود. یکی از مهمترین اقدامات کمیتههای اخلاق بالینی، کمک به حل تضادهای اخلاقی در بخشهای ویژه میباشد بهبود ارتباطات میتواند منجر به کاهش تضاد و افزایش رضایت بیمار و خانواده و تیم مراقبت شود. مراحل پیشنهادی جهت بهبود ارتباطات میان بیمار و خانوادهاش و اعضای تیم مراقبت و حل تضاد شامل هفت مرحله زیر است: آمادگی برای بحث، آگاهی به قوانین مربوط به بیمار و خانواده، تعیین چگونگی جمعآوری اطلاعات، ارائه اطلاعات، پاسخ به عواطف ، تعیین اهداف و اولویتبندی درمان و طرح یک برنامه مراقبتی برای بیمار و تیم مراقبت است. به همین دلیل مشاورین اخلاقی موظف به ایجاد شرایطی برای مکالمه آزاد بین بیمار و پزشک میباشند تا اطلاعات صحیح به بیمار داده شود و از درک غلط وی از اطلاعات نیز جلوگیری شود. یکی از مزایای مدل مشاوره اخلاقی تسهیل در حل تضاد اخلاقی است که بر خلاف مدلهای مستبدانه، افراد را به تفکر و امید واداشته و تصمیمگیری بالینی را تحمیل نمیکند. کمیتههای اخلاقی بیمارستانی با داشتن مهارتهای خاص میتواند تضادها را حل نماید و سبب بهبود نتایج بالینی و افزایش رضایت بیمار شوند.