ملخص الجهاز:
"مسئله اصلی پژوهش آن است که در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری،در پایگاههای دو رسانه خبری بیبیسی و رادیو فردا،چه نوع انگارههایی ساخته شده است و گفتمان روانی و تبلیغاتی متون خبری آنها چه بوده است،به عبارتی در راستای رسیدن به هدفهای این پژوهش،سؤالات زیر طراحی شده است: پرسشهای اصلی 1-چه گفتمانی به لحاظ روانی و تبلیغاتی در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا در مورد انتخابات ایران در خرداد 1388 وجود داشته است؟ 2-چه نوع انگاره یا انگارههایی در مورد انتخابات ایران در خرداد 1388 در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا ساخته شده است؟ پرسشهای فرعی 1-متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا چه نظام واژگانی(مثبت و منفی)را به کار بردهاند؟ 2-قطببندی(غیرسازی)یا ارزشهای منتسب به«خود»و«دیگری»در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی فارسی و رادیو فردا چگونه بوده است؟ 3-استناد یا ذکر شواهد در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا چگونه بوده است؟ 4-پیشفرضهای مطرح شده در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا چه بوده است؟ 5-دلالتهای ضمنی متن(تلقین و تداعی)در متون خبری پایگاههای فارسیزبان بیبیسی و رادیو فردا چه بوده است؟ مبانی نظری گفتمان و ایدئولوژی مک دانل1در شرح مفهوم گفتمان،گفتگو2را قبل از مطالعۀ مفهوم گفتمان،لازم و ضروری میداند که مورد بررسی قرار گیرد.
محقق با تکیه بر دیدگاه شناختی گفتمان و مطالعه بر روی ساختار فرامتنی خبرهای بیبیسی این پیشفرضها را در متنهای بررسی شده استنباط کرده است: دو دسته شدن فصای سیاسی جدید حاکم بر انتخابات ایران،غیرموجه و خطرناک به تصویر کشیدن اقدامات دولت،تنشزا بودن هرچه بیشتر فضای انتخاباتی،عدم وجود آزادی در نظام اجتماعی و مشارکت سیاسی،بسته و مرتجع بودن دیدگاههای دولت حاکم،تلاش برای غیرموجه نشان دادن نتایج انتخاباتی."