خلاصة:
نگارنده دراین مقاله با بررسی ارتباط نظام آموزش عالی و بازار کار، بر آن است که
با رویکردی فرهنگی و اجتماعی، موضوع اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی و ارتباط آن
با ساختار صنعت و نحوهی رقابت در بازار کار را به تجزیه و تحلیل کند و تأثیر عوامل
اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظام استخدام مادامالعمر را بر فرایند انتخاب داوطلبان
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نشان دهد..بهعلاوه، تجربهی سازندهی ژاپن در
زمینهی ارتباط اثربخش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و بازار کار را با تأکید بر
مبانی فرهنگی و اجتماعی آنها و با هدف بهرهگیری مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران
بخشهای مختلف آموزشعالی و سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی ایران معرفی کند.مطالعهی تجربهی ژاپن نشان میدهد که در برنامهریزی آموزش عالی باید بیش از
روشهای پیشبینی نیروی انسانی، رویکرد تحلیل نیروی انسانی را مدنظر قرار داد و با
تأکید بر ضرورت تحلیل بازار کار و در نظر داشتن عوامل مؤثر بر رقابت در بازار کار
به نحوهی بازخورد آموزش عالی در بازار کار توجه کرد.رویکردهای اقتصادی و اجتماعی
اشتغال و راهکارهای ایجاد هماهنگی میان نیازهای واقعی بازار کار و تواناییهای
حرفهای دانشآموختگان آموزش عالی را مورد توجه قرار داد و سیاستها و برنامههای
آموزش عالی را متنوع، منعطف و همگانی ساخت.بهعلاوه.همراه با تأکید بر برنامههای
آموزشی رسمی به گسترش دورههای آموزش حین کار برای پرورش حرفهای نیروی انسانی
شاغل-که افزایش میزان ماندگاری در شغل را در پی دارد-توجه نمود و
با در نظر داشتن تأثیر نظام استخدامی بر رقابت در بازار کار، بر
دانش افراد به عنوان سرمایهی انسانی همراه با مهارتهای کار گروهی و یادگیری
مشارکتی به عنوان سرمایهی روابط انسانی تأکید کرد.
ملخص الجهاز:
"همراه با تأکید بر برنامههای آموزشی رسمی به گسترش دورههای آموزش حین کار برای پرورش حرفهای نیروی انسانی شاغل-که افزایش میزان ماندگاری در شغل را در پی دارد-توجه نمود و (*)-عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییبا در نظر داشتن تأثیر نظام استخدامی بر رقابت در بازار کار، بر دانش افراد به عنوان سرمایهی انسانی همراه با مهارتهای کار گروهی و یادگیری مشارکتی به عنوان سرمایهی روابط انسانی تأکید کرد.
چالشهای نظام استخدام مادامالعمرپژوهشگران براساس تحقیقات خود در دههی گذشته، پیشبینی کردهاند که تغییر در نظام استخدام مادامالعمر در ژاپن و حرکت به سوی روشهای متنوعتر به کارگیری نیروی انسانی اجتنابناپذیر است و شرکتهای تولیدی و بازرگانی برای یافتن راهکارهای اثربخشتر جهت استخدام نیروی انسانی خود تلاش میکنند ,1996,akanaT;1997,atuM;b 2001,otI (1995,ruobaL fo yrtsiniM بهعلاوه، برنامههای آموزشی پیش و حین خدمت کارکنان هزینههای سنگینی را برای شرکتها به همراه آورده است؛بنابراین، شرکتها میکوشند تا دستاندرکاران آموزشی و پرورش دورههای عمومی و عالی را متقاعد سازند تا برنامههای آموزشی (1)- ytisrevinU odiakkoH (2)- noitacudE rehgiH ni tneempoleveD dna hcraeseR rof retneC ehT (3)- yrutneC ts21 ni ytisrevinU odiakkoH (4)- hcaorppA detargetnI (5)- hcaorppA yranilpicsidretnI (6)- muluciruC eroC و درسی خود را بیش از پیش با نیازهای واقعی دنیای کار، سرعت تغییر در فناوری و نیازهای جامعهی اطلاعات هماهنگ کنند و دانشجویان را با دانش، مهارت و تواناییهای متناسب با نیازهای روز صنعت و بازار کار پرورش دهند."