ملخص الجهاز:
"احترام متقابل، توزیع عادلانه، تعلیموتربیت نونهالان و آشناکردن آنان با ارزشهای اخلاقی به عهدة این نهادهای اصلی است (Rawls, 2001) رالز بر اهمیت نقش آموزش افراد جامعه و نمایش علنی ارزشهای عدالت و انصاف توسط نهادهای اساسی تأکید میکند.
او میگوید: «اگر قرار است شهروندان جامعة بسامان یکدیگر را بهعنوان افراد آزاد و برابر به رسمیت بشناسند، نهادهای اساسی باید این برداشت از شهروندان را به آنها آموزش دهند، و نیز این آرمان عدالت سیاسی را بهطور علنی نشان دهند و از آن حمایت کنند» (Rawls, 2001).
او در یک نگاه آسیبشناختی به اخلاق اجتماعی، تأکید میکند که اگر در جامعه شکاف بین اخلاق نظری و عملی به صورت نسبتا عمیق وجود داشته باشد، در این صورت لازم است در مرتبة اول، ریشة این شکاف را در پایة عملی جستوجو کرد؛ پایهای که بر شبکة روابط اجتماعی و آرایش آن استوار است.
"Social Structures and Their Threats to Moral Agency", in Alasdair McIntyre, Ethics and politics; volume 2, Selected Essays, Cambridge University press, Pp. 186 -204.
زیرا در محیط مدرسه است که کودکان و نوجوانان در فضایی خنثا و عاری از جهتگیریهای متعصبانه میتوانند تربیت شوند تا ورای گروههای اولیه (مانند خانواده و گروههای دوستی) قواعد اخلاقی را در مورد همنوعان خود رعایت کنند رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٣ بــــهار ٣ ٩ ٣ ١ نظریة اخلاق مسئولیت در بطن نظریة نظم اجتماعی قرار دارد و توسط چلبی، استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی، مطرح شده است.
در نظریة اخلاق مسئولیت، نقش خانواده و بهویژه نظام تعلیموتربیت رسمی و مدرسه در کنار عوامل کلان جامعه به شکل جامع در نظر گرفته میشود رشــــد آمـوزش عـــلوم اجتماعی دورة ١٦ شمـارة٣ بــــهار ٣ ٩ ٣ ١"