ملخص الجهاز:
رنجوری دوران مروری بر نظرگاه شهید آوینی در باب نیهیلیسم و نظم نیهیلیستی سید مهدی ناظمی قره باغ1 اشاره در آغاز این مقاله همین بس که؛ دکتر رضا داوری اردکانی در مقالهای که به یاد شهید آوینی در ماهنامهی شاهد یاران شمارهی 31 نوشته است چنین میگوید: «نیستانگاری کنونی نیستانگاری منفعل است، اما دامنهی انتشارش چنان وسعت گرفته است که مشکل بتوان گوشهی دورافتادهای از زمین را سراغ گرفت که غبار نیستانگاری بر در و دیوارش ننشسته باشد.
چراکه تفکر نیهیلیستی در آخرین نسخهی خود، یعنی اومانیسم کلاسیک و سپس اومانیسم پستمدرن، همهچیز را نفی میکند تا بهظاهر هیچ تحکمی باقی نماند، اما در واقع ناموس عالم، در پس این انکار، اثبات میشود و این ناموس، همان جوهر نیهیلیسم است که خود را طی این قرون هر بار به شکلی نشان داده است.
حال انسان میتواند با تأمل در تاریخ به این نکته توجه کند که آیا انتخاب بشر کنونی، انتخاب او نیز هست یا او در پی مقصد دیگریست؟ بهنظر نمیرسد راهی دیگر بتوان برای خروج از اکنون تصور کرد، چراکه اکنونزدگی همواره تلاش میکند معیارهای امروز را بر ما تحمیل کند.
» (همان، ص 105) این امر تا جایی شدید میشود که حتی تفکر، هنر، دین و امور قدسی هم باید خود را با این انضباط هماهنگ کنند و اگر چیزی با انضباط انتزاعی-ریاضی-علمی مدرن سازگار نبود، یا خرافه است و یا لاطائلات و بنابراین باید از دایرهی زندگی انسان بیرون نهاده شود.
این تفکر است که میتواند نیهیلیسم را انکار کند و با انکار نیهیلیسم، باب جدیدی از انسان بودن در فردایی دیگر آغاز خواهد شد.