خلاصة:
مقدمه : در سالهای اخیر بحث نتیجه گرایی در مراکز بهداشتی درمانی ایران مورد توجه واقع شده است. هدف مطالعهی حاضر شناسایی عوامل اصلی موثر بر نتیجه گرایی در مدیریت فرآیند در واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی ایران بود.
روش پژوهش: ابتدا با انجام مطالعهی تطبیقی، متغیرهای مربوط به مولفه نتیجه گرایی الگوهای مدیریت فرآیند به دست آمد. سپس پرسشنامهای برای سنجش این مولفه تدوین شد و روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. محیط پژوهش واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی، و جامعهی پژوهش مسئولان بهبود کیفیت بیمارستانها بودند. پس از تعیین کفایت حجم نمونه و انجام تست بارتلت نمونه گیری به صورت سرشماری به عمل آمد. تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی انجام شد.
یافتهها: پس از تحلیل عاملی، متغیرها در قالب دو عامل «نتایج کمی و خلاق» و «نتایج کیفی» نامگذاری شدند. عامل اول 44003 در صد عامل دوم 1808 در صد واریانس کل متغیرها را تبیین نمود. این دو عامل 620048 درصد واریانس کل متغیرهای نتیجه گرایی را نشان میدادند. شاخصهای برازش خطای ریشه مجذور میانگین تقریب، شاخص نیکویی برازش، شاخص برازش مقایسهای و شاخص ریشهی میانگین مجذور باقی مانده برای مولفه نتیجه گرایی به ترتیب برابر با 090،090،0047و 004 بودند.
نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن شاخصهای محاسبه شده، عوامل شناسایی شده برای مولفه نتیجه گرایی در مدیریت فرایند در واحدهای پشتیبانی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی مناسب میباشد.
Introduction: Result orientation is a new approach، recently considered by the Iranian healthcare centers. The present study was aimed to identification of the main factors of result orientation in process orientation in the Logistic Departments of the Iranian social security organizations’ hospitals.
Method: In a comparative study، Logistic departments of Iranian social security organizations’ hospitals were chosen as research environment. The main variables were recognized; and the questionnaire was determined to evaluate these components. The validity and reliability of the designed questionnaires were confirmed. All quality improvement experts are research community، as census sampling. The sample volume was proved to be sufficient، and so exploratory and confirmatory factors were analyzed.
Findings: After factor analysis two factors were detected:" Quantity and Creative Results" and "Quality results". The first factor explains 18.081 percent of total variance; also that two factors indicate 62.084 of total variance. Good Fitness indices، Comparative Goodness of fit indices and Root Mean Squared indices residual for results-oriented components، were 0.047، 0.90، 0.90، 0.04.
Conclusion: Considering desirable fitness indexes، we concluded that identified factors are suitable for logistic departments of Iranian social security organization’s hospitals.