خلاصة:
مقدمه : در جامعهی صنعتی در حال پیشرفت و ورود به عضر اطلاعات و ارتباطات باید به دنبال یافتن راهحلهای کارآتر و سودبخشتر برای تولید محصول و انجام خدمات باشیم. کایزن، زاییده تفکر ژاپنی و به معنای بهبود مستمر؛ و مورد توجه تمام شرکتهای دنیا است. هدف این پژوهش معرفی و استقرار الگوی کایزن عملیاتی؛ به منظور بهبود فرآیند در آزمایشگاه پلی کلینیک 17 تامین اجتماعی تهران بود.
روش پژوهش: این پژوهش با تکیه بر تجربههای پیشین و به کارگیری یک مدل اجرایی 9 مرحلهای و با هدف بهبود بهرهوری، کاهش هزینهها، تحلیل فرایندها، حذف اتلافها، بهسازی محیط کار و ارائه آموزشهای لازم به کارکنان واحد آزمایشگاه پلی کلینیک 17؛ اجرا شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه و فرمهای زمان سنجی استفاده گردید.
یافتهها: اجرای کایزن عملیاتی در این واحد آزمایشگاه، موجب بهبود قابل ملاحظه در کاهش زمان انتظار بیماران برای پذیرش از 25 دقیقه به 12 دقیقه، کاهش مدت انتظار نمونه گیری از 12 دقیقه به 7 دقیقه، افزایش میزان رضایت مندی مراجعین از 67 درصد به 78. 5 درصد، حذف مراجعات غیر مرتبط بیماران و به دنبال آن کاهش ازدحام در مقابل واحد آزمایشگاه شد.
نتیجهگیری: استقرار الگوی کایزن عملیاتی موجب بهبود شاخصهای عملکردی فرآیندها، کاهش هزینهها، حذف اتلافها، استفاده بهینه از منابع و همچنین اجرای نظام آراستگی در آزمایشگاه مورد مطالعه شده است.
Introduction: Industrial society is in information and communication era. So it is looking for more efficient solutions for products and services. KAYZEN is a Japanese management model for continual improvement، and now is used worldwide by many companies. The goal of this survey was establishment of KAYZEN in lab. Unit of polyclinic 17 to improve work processes.
Methods: In this study we analyzed processes and their current situation; and tried to eliminate wastes and improve work environment and training of personnel.
Findings: Improvement in practical indices like decrease in waiting time of patients for blood sampling، improvement in sampling time، elimination of inappropriate admission of patients and decrease in patient's crowd in lab. Unit is achieved.
Conclusion: KAYZEN is a simple، low cost and effective management approach; improves processes in organizations and efficacy and effectiveness of working units.