خلاصة:
این مطالعه به بررسی جایگاه فرهنگ ها، تعامل و تقابل آنها در آموزش زبان های خارجی می پردازد. آموزش زبان همواره با آموزش فرهنگ و ادبیات همراه بوده است، اما فرهنگ زبان مقصد و مبدا که وظیفه اولیه آنها درک متقابل بین فرهنگی و تعامل دوسویه است تحت تاثیر گرایش های سیاسی بین المللی به حامل منافع سیاسی کشورهای قدرتمند تبدیل شده است. این مطالعه که بررسی کتابخانه ای و مقایسه ای نمونه های مشابه می باشد نشان می دهد که نگرانی از آسیب های ناشی از همراهی فرهنگ در آموزش زبان ما را ناگزیر به ارائه رویکردهای تقابلی کرده است. تاریخ آموزش زبان در فرهنگ های دیگر خود گواه کارآمدی تعامل فرهنگی در جهت پیشبرد فرهنگ و تکنولوژی است. در مقابل، مقاومت در برابر فرهنگ زبان باعث عدم دریافت صحیح پیام و مشکلات بعدی برای زبان آموز گردیده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد پیشینه فرهنگی و ادبی یک جامعه با توجه به نقش مرکزی یا پیرامونی خود می تواند شرایطی گزینشی برای زبان آموزان فراهم کند. اگر حجم ادبیات و فرهنگ یک جامعه بر فرهنگ و ادبیات زبانی که آموزش داده می شود غلبه داشته باشد زبان آموز تنها با نگاه گزینشی هنجارهای زبان مقصد را فرا می گیرد که خود تقابل محسوسی در برابر سیاست هایی است که ابزار آموزش زبان را برای پیشبرد اهداف خود برگزیده اند.
ملخص الجهاز:
"امروزه آموزش زبان های خارجی به منظور ارتباط برخلاف گذشته تنها به درک بیان وگفتار متقابل نمی اندیشد بلکه برنامه ها و سیاست هایی در جهت نیل به اهداف کشورهای سلطه طلب درغالب یادگیری زبان فراهم می کند وتا حدی به صورت ناخود آگاه بستر های لازم را برای سوءاستفاده این کشور ها آماده می کند و از آنجایی که یادگیری زبان با آموزش ارزشهای فرهنگی زبان مقصد همراه میشود ،زبان آموزان ناچار فرهنگ مقصد را یادمیگیرند.
آموزش زبانهای خارجی بویژه زبان انگلیسی که در مدارس به طور رسمی آموزش داده می شود زبان فرهنگ و ادبیات است و آموزش آن نیازمند استراتژی هایی هوشمندانه در برخورد با مسائل فرهنگی بیگانه است که زبان آموز را از هویت و اصالت خودی دور می کند و ارزش های دیگر را مهم و آموزنده جلوه می دهد و فضای مساعد برای هجوم فرهنگی بیگانه را فراهم می آورد.
در مجموع با توجه به نگرانی های پیش روی ملت ها در رابطه با تاثیر سرمایه های ملیشان (کودکان و نوجوامان )از فرهنگ وارداتی از طریق آموزش زبانهای خارجی و عنایت به این نکته که در عصر تکنولوژی اینترنت نمی توان چیزی را از زبان آموز یا هر انسان دیگری پنهان نگاه داشت ،نقش بصیرت دهی به زبان آموز با تربیت مدرسان آگاه به مسادل بینا فرهنگی و ایجاد زمینه هایی برای تمایز بین هنجار های فرهنگی و ضد فرهنگی از راهکارهای تاثیر گذار در حس خود باوری و تکیه بر فرهنگ بومی و تبادل مثبت فرهنگب با دیگر جوامع نتیجه گیری می شود ."