خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر رابطه کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهرستان الشتر و اهداف اختصاصی آن رابطه هر یک از مولفه های کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی می باشد. روش تحقیق، توصیفی، همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان شهرستان الشتر در سال تحصیلی 92-1391 به تعداد 840 نفر بودند. حجم نمونه 250 نفر و به صورت تصادفی - طبقه ای انتخاب گردیدند. ابزارگرد آوری داده ها دو پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و فرسودگی شغلی مسلش که ضریب اعتبار آنها به کمک آلفای کرونباخ به ترتیب (86/0=(α و (83/0=(α تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، استفاده شده است. نتایج نشان داد که با توجه به57 /0- = rبین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری وجود داشته همچنین بین هریک ازمولفه های کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی رابطه معکوس ومعناداری وجود داشت.
ملخص الجهاز:
"جدول 8: ضرایب رگرسیون و بتا برای بررسی ضرایب پیش بینی متغیرهای مستقل بر فرسودگی شغلی روش ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد T Sig (معناداری) B خطای استاندارد بتا ثابت پرداخت منصفانه ایمن و بهداشتی فرصت رشد فضای کلی زندگی قانون گرایی مان تناسب اجتماعی انسجام اجتماعی توسعه قابلیت ها 823/31 466/0 275/1 093/1 120/0 165/0 218/0- 556/0 384/0 099/4 207/0 321/0 354/0 258/0 209/0 170/0 262/0 311/0 117/0- 269/0- 223/0- 030/0 048/0 070/0- 134/0- 080/0 764/7 257/2 974/3 088/3 465/0 790/0 280/1- 042/2 238/1 000/0 025/0 000/0 002/0 642/0 430/0 202/0 042/0 217/0 جدول (8)، مربوط به یکی دیگر از خروجی های رگرسیون چند متغیره است و جدول ضرایب نام دارد و بتاها را گزارش می کند.
نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر تأثیر معکوس و معنادار متغیرهای های پرداخت منصفانه، ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد، انسجام اجتماعی در سازمان و عدم تأثیر معنادار متغیرهای های فضای کلی زندگی، قانون گرایی سازمان، تناسب اجتماعی زندگی کاری و توسعه قابلیت های انسانی بر میزان فرسودگی شغلی می باشد.
بحث وبررسی: تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه های تحقیق که با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون صورت پذیرفت، نشان می دهد که بین کیفیت زندگی کاری معلمان با میزان فرسودگی شغلی آنان(در حد5 % (P<رابطه معناداری وجود دارد.
در تحقیق حاضرمیان هشت مؤلفه کیفیت زندگی کاری، شامل (پرداخت منصفانه حقوق، تناسب اجتماعی، فضای کلی زندگی، توسعه قابلیتهای فردی، تأمین فرصت رشد مداوم، قانون گرایی در سازمان، محیط کاری امن و بهداشتی، ویکپارچگی و انسجام اجتماعی) با فرسودگی شغلی معلمان شهرستان الشتر رابطه معکوس ومعناداری وجود دارد."