خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس متوسطه شهر آمل اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدارس مقطع متوسطه شهر آمل تشکیل دادند و نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 10 مدرسه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته در چهار مولفه شرایط و امکانات استقرار، زمینه های کاربرد، موانع استقرار، و عوامل تسهیل کننده استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی با 41 سوال بسته پاسخ براساس مقیاس لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پارامتری از روش تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد و برای داده های ناپارامتری از آزمون کالموگروف- اسمیرنف و آزمون کروسکال والیس استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد بین شرایط و امکانات استقرار نظام آموزش در مدارس متوسطه مورد تحقیق شهرستان آمل، تفاوت معناداری وجود دارد. اما از نظر زمینه های کاربردی نظام آموزش ضمن خدمت مجازی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین میان مدارس متوسطه شهرستان آمل از نظر موانع استقرار نظام آموزش ضمن خدمت مجازی تفاوت معنادار وجود دارد.
ملخص الجهاز:
مقایسه میانگین داده های به دست آمده سؤال اول از گروههای آزمودنی به تفکیک مدارس متوسطه ، مبین آن است که ؛ گروه ٦ یعنی واحد صدرا با ٦.
با توجه به یافته های توصیفی جدول شماره ١، نتیجه گرفته می شود که میان مدارس متوسطه شهرستان آمل از نظر شرایط و امکانات استقرار نظام آموزش مجازی تفاوت وجود دارد.
با عنایت به جدول های شماره ٢ و ٣ نتیجه گرفته می شود که بین شرایط و امکانات استقرار نظام آموزش در مدارس متوسطه شهرستان آمل مورد تحقیق ، تفاوت معناداری وجود دارد.
با عنایت به جدول شماره ٤ نتیجه گیری شد که تفاوت معناداری میان مدارس متوسطه شهرستان آمل از نظر زمینه های کاربردی نظام آموزش ضمن خدمت مجازی وجود ندارد.
بنابراین ، نتیجه گیری شد که تفاوت معناداری میان مدارس متوسطه شهرسـتان آمـل از نظر زمینه های کاربردی نظام آموزش فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرستان آمل وجود ندارد.
با توجه به یافته های توصیفی جدول شماره ١، نتیجه گرفته می شود که میان مدارس متوسطه شهرستان آمل از نظر موانع استقرار نظام آموزش ضمن خـدمت مجـازی تفـاوت وجود دارد.
بنابراین ، نتایج نشان داد که تفاوت معناداری میان فناوری اطلاعات ارتباطات در شهرستان آمل از نظر موانع استقرار نظام آموزش وجود دارد.
با توجه به یافته های توصیفی جدول شماره ١، نتیجه گرفته می شود که میان مدارس متوسطه شهرستان آمل از نظر عوامل تسهیل کننده استقرار نظام آموزش تفاوت کمی وجود دارد.