خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع توسعه آموزش از راه دور از دیدگاه کارشناسان و مدیرا ن مراکز آموزش از راه دور در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش مورد استفاده روش توصیفی- زمینه یابی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارشناسان و مدیران مراکز آموزش از راه دور استان سیستان و بلوچستان شامل 40 نفر کارشناس و 56 نفر مدیر تشکیل دادند که جمعا 96 نفر شدند. به دلیل محدود بودن جامعه، نمونه آماری با جامعه برابر بود. یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و مدیران مراکز آموزش از راه دور استان سیستان و بلوچستان موانعی از جمله: 1) کمبود شبکه های اطلاع رسانی؛ 2) کمبود اتصال به شبکه های رایانه ای؛ 3) عدم شناخت نیازهای آموزشی برخی از فراگیران مناطق دور دست استان؛ 4) عدم حضور مرتب و به موقع فراگیران در کلاس های رفع اشکال؛ 5) فقدان چارچوب های قانونی برای پشتیبانی؛ 6) ضعف سیاست ها و خط و مشی ها و قوانین اجرایی؛ 7) ضعف شناخت مسئولین از آموزش های الکترونیکی؛ 8) عدم توانایی مالی بعضی از خانواده ها؛ 9) بالا بودن قیمت برخی از تجهیزات سخت افزاری؛ 10) پایین بودن بودجه تخصیص یافته به مراکز آموزش از راه دور، تا حد زیاد و خیلی زیادی در عدم توسعه آموزش از راه دور در استان سیستان و بلوچستان موثر بوده است.
ملخص الجهاز:
یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و مدیران مراکز آموزش از راه دور استان سیستان و بلوچستان موانعی از جمله : ١) کمبود شبکه های اطـلاع رسـانی؛ ٢) کمبـود اتصـال بـه شبکه های رایانه ای؛ ٣) عدم شناخت نیازهای آموزشی برخی از فراگیران مناطق دور دست استان؛ ٤) عدم حضـور مرتب و به موقع فراگیران در کلاسهای رفع اشکال؛ ٥) فقدان چارچوبهای قانونی برای پشـتیبانی؛ ٦) ضـعف سیاست ها و خط و مشیها و قوانین اجرایی؛ ٧) ضعف شناخت مسئولین از آموزشهای الکترونیکی؛ ٨) عدم توانایی مالی بعضی از خانوادهها؛ ٩) بالا بودن قیمت برخی از تجهیزات سخت افزاری؛ ١٠) پایین بودن بودجه تخصـیص یافته به مراکز آموزش از راه دور، تا حد زیاد و خیلی زیادی در عدم توسعه آموزش از راه دور در استان سیستان و بلوچستان مؤثر بوده است .
با توجه به موارد مطرح شده این سوال قابل طرح اسـت کـه موانع توسعه آموزش از راه دور در استان سیستان و بلوچستان چیست ؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش مورد استفاده روش زمینه یابی و به لحاظ نوع مطالعات توصیفی می باشد.
94 اطلاعات جدول شماره ١ نشان میدهد که میانگین سوالات یک تا ده ٣/٩٤ میباشد این بدین معنا است که موانع توسعه آموزش از راه دور از دیدگاه کارشناسان و مدیران در حد زیاد میباشند.