ملخص الجهاز:
"اما شعارهابه قوت خود باقی ماند و نقش مهم و سمبلیکی را مدارس و توسعه روستایی از دیدگاه مردمشناسی(قسمت آخر)تجارتی ازمدارس روستایی در تایلند و فیلیپین نویسنده:جان سینگلتون ترجمه:دفتر تحقیقات و مطالعات آموزش روستایی جهادسازندگی شاره: {IBقسمت اول این مقاله-درخصوص شناساندن ابعاد و ویژگیهای مدارس و فرهنگ-در شماره117 از نظر گرامیتان گذشت.
مدرسه بهعنوان عامل سازماندهی اجتماعی نظاماداری در کانالهای موجود عمل میکرد و در این(به تصویر صفحه مراجعه شود) خصوص تاثیر بیشتری را بر معلمین نسبت بهشاگردان از خود برجای میگذاشت.
یکی از مشهورتریناین برنامهها برنامه آموزش معلم روستایی تایلند-یونسکو(تورتپ)بود که مشترکا توسط سازمانتربیتمعلم تایلند و یونسکو اجرا میگردید و درآن برنامههایی را برای تربیت معلمین در آیندهپیشبینی نموده بودند.
آنها باروستاییان روابط خویشاوندی محکمی داشته ومدتزمان مدیدی در مدرسه بهعنوان معلم فعالیتمیکردند و از این طریق نقش اجتماعی مؤثر ومثبتی را در روستا از خود برجای میگذاشتند.
در فیلیپین به مدارسی برمیخوریم که از آنهاانتظار میرود تا معلمین آن مدرسه از نظر مالی درامر توسعه مدارس شرکت جسته و مخارجبازدیدهای مقامات رسمی را نیز فراهم سازند.
در این چارچوبمدارس در جهت اهداف خاصی خدمت میکنندبه همین دلیل آنها از سوی جامعه محلی و مقاماترسمی مورد حمایت قرار میگیرند.
یشنهاداتی برای توسعه آموزش هدف این نوشتار،ارائه پیشنهاداتی استجهت درک نیازهای تجربی از مدرسه بهعنوان یکنهاد اجتماعی و همچنین امر آموزش بهعنوانفرآیند فرهنگی که در چارچوبهای مختلفیصورت میگیرد.
بهعنوان مثال یکی ازاهداف توسعه مدرسه،قلمداد نمودن مدرسهبهعنوان وسیلهای برای تغییر دیدگاهها وشیوههای روستایی و تطبیق این دیدگاهها بانمونههای مشابه دیگر است،بطوریکه آیینپروتستان چنین مواردی را مدنظر دارد."