خلاصة:
حق توسعه، مفهومی بحث انگیز، مبهم و تا حدودی انتزاعی که با توجه به جوهره سیاسی آن، صف بندی های مختلف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایجاد کرده است. با وجود این، بین صاحبنظران و همچنین دولتها در درک مفهوم حق توسعه اجماع حاصل نشده است. یکی از پژوهشگران هفت رویکرد را به حق توسعه معرفی کرده و نهادهای بین المللی مرتبط با امر توسعه نیز به طور مستقیم خود را با حق به توسعه درگیر نمی کنند. از این رو به نظر می رسد که این حق هنوز در مرحله شناسایی قرار داشته و روند پذیرش آن در جریان است. شفاف سازی این مفهوم می تواند روند پذیرش آن را سرعت ببخشد. این مقاله در صدد است تا با دامن زدن به مباحث نظری به فهم بهتر مفهوم حق به توسعه کمک کرده و در مسیر اجرای آن را هموار کند.
There is no consensus of opinion and ambiguity on the meaning of "The Right to Development". There are several different views and opinions on this right and this difference of opinion has prevented its implementation. Therefore it seems that "The Right to Development is more of a political claim than a legal one.
There is no consensus of opinion and ambiguity on the meaning of "The Right to Development". There are several different views and opinions on this right and this difference of opinion has prevented its implementation. Therefore it seems that "The Right to Development is more of a political claim than a legal one.
ملخص الجهاز:
"شورا در این سند با یادآوری قطعنامه قبلی خود )6002 enuJ,03,/4/1/CRH/A,noituloseR( و همه قطعنامههای مجمع عمومی سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر در زمینه حق توسعه به ویژه در خصوص نیاز مبرم برای تحقق و واقعیت یافتن حق توسعه برای همه افراد،با اشاره به منشور ملل متحد و اسناد مهم حقوق بشری و مد نظر قرار دادن تلاشهای گروه کاری حق توسعه و گروه ضربت حق توسعه در راستای تدوین مجموعهای از ملاکها برای ارزیابی دورهای مشارکت جهانی مطرح شده در اهداف هشتگانه توسعه هزاره: 1-از گزارش اجلاس هشتم گروه کاری حق توسعه استقبال مینماید: الف:در راستای تضمین اینکه دستور کارش باعث ترویج و پیشبرد توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره شود،عمل نماید و در این زمینه،حول برنامه کاری به منظور ارتقاء حق توسعه، مندرج در بندهای 5 و 10 اعلامیه و برنامه اقدام وین،در کنار دیگر حقوق و آزادیهای بنیادین بشر،موافقت مینماید: ب:نقشه راه(برنامه عملیاتی)مندرج در بندهای 52 تا 54 گزارش اجلاس هشتم گروه کاری حق توسعه،در زمینه تضمین ملاکهای ارزیابی دورهای مشارکت جهانی اهداف توسعه هزاره،را تأیید مینماید: ج:ملاکهای یاد شده بایستی به نحو مقتضی در راستای تشریح جامع و همگون استانداردهای اجرای حق توسعه مورد بهرهبرداری قرار گیرند: د:به منظور تکمیل عبارات فوق،گروه کاری اقدامات لازم را برای تضمین احترام و بکارگیری عملی استانداردهای یاد شده در اشکال مختلف اتخاذ خواهد کرد،از جمله،اصول راهنمای اجرا حق توسعه،حرکت به سمت مبنایی برای بررسی هنجار حقوقی بینالمللی با ماهیت الزامآور از طریق فرایندی جامع؛ ه:مأموریت گروه کاری حق توسعه را برای دو سال تجدید مینماید و گروه کاری باید اجلاسهای سالانه را برگزار نموده و گزارشهایش را به شورا تقدیم کند؛ و:همچنین مأموریت گروه ضربت اجرای حق به توسعه را برای دو سال تمدید میکند و گروه ضربت نیز نشستهای سالانه خود را برگزار نموده و گزارشهای آن را به گروه کاری ارائه خواهد کرد: ز:از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر درخواست مینماید که به منظور اجرای قطعنامه حاضر؛همه اقدامات لازم را بعمل آورده و منابع مالی را تخصیص دهد؛ 2-تصمیم میگیرند فرآیند اجرای این قطعنامه را بعنوان یک از اولویتهای در اجلاسهای آینده مورد بازنگری و بررسی قرار دهد."