خلاصة:
پژوهش حاضر، به بررسی نقش برنامه ی درسی پنهان، در رفتار انضباطی دانش آموزان از دیدگاه مدیران و معلمان مقاطع راهنمایی دخترانه شهرستان خلخال در سال تحصیلی 89-88 می پردازد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی آشکارسازی عواملی است که از طریق برنامه ی برنامه درسی پنهان به دانش آموزان منتقل می شود. روش تحقیق، از لحاظ هدف،کاربردی، و ازلحاظ نوع، توصیفی- همبستگی می باشد. در خصوص روائی پرسشنامه ها از نظرات متخصصین استفاده شده و پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ به میزان91/0 می باشد. جامعه آماری به تعداد 140 نفرمی باشد و در فرایند پژوهش 120 پرسشنامه معتبر به عنوان نمونه آماری به روش سرشماری مورد بررسی قرارگرفت. پرسشنامه محقق ساخته، برای بررسی تاثیرمولفه های برنامه درسی پنهان، که شامل ساختار فیزیکی مدرسه، جو اجتماعی مدرسه، ساختار سازمانی و روابط موجود در مدرسه، تشویق و تنبیه، فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط پاسخگویان تکمیل گردید. نتایج حاصله نشان داد که:
1- بین ساختار فیزیکی مدرسه و رفتار انضباطی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
2- بین جو اجتماعی مدرسه و رفتار انضباطی دانش آموزان در مدرسه رابطه معناداری وجود دارد.
3- بین روابط موجود در مدرسه و رفتار انضباطی دانش آموزان رابطه معناداری
وجود دارد.
4- بین ساختار سازمانی و رفتار انضباطی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود
دارد.
5- بین مکانیسم های تشویق و تنبیه و رفتار انضباطی دانش آموزان در مدارس رابطه معناداری وجوددارد .
6- بین میزان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس و یادگیرهای ناشی از برنامه درسی پنهان رابطه معنا داری وجود دارد.
The present research، studies the role of hidden curriculum in disciplinary behavior of students from the viewpoint of girls guidance school principals and teachers of Khalkhal city during the academic year (1388-1389). The aim of the present research is publicity of detecting factors that are transmitted to students through the program for hidden curriculum to the students. Search method، regarding the object is applied and regarding its type it is descriptive-correlation. In case of validity of questionnaires expert opinions were used and the questionnaire's reliability resulted from Chronbakh α is %91 Statistical universe consists of 140 people and in research process 120 reliable questionnaires were studied as statistical samples using enumeration. Researcher- made questionnaire was completed by answerers to study the effects of hidden curriculum components، which contains school's physical structure، school's social atmosphere، existing organizational structure and relations in the school، encouragements and punishments، and information and communication technology. Results from the research showed that:
1- There is significant relationship between physical structure of school and disciplinary behavior of students.
2- There is significant relationship between social atmosphere and disciplinary behavior of students in school.
3- There is significant relationship between the relationships in school and disciplinary behavior of students.
4- There is significant relationship between organizational structure and disciplinary behavior of students.
5- There is significant relationship between encouragement and punishment mechanisms and disciplinary behavior of students in schools.
6- There is significant relationship between the rate of using information and communication technology in schools and learning due to hidden curriculum.
ملخص الجهاز:
"همچنین مطالعه ای در خصوص جو کلاس توسط گلاسر (1969) 1 انجام شده است این محقق پیشنهاد می کند؛ که در آن محیط هایی که دانش آموزان به عنوان افراد توانا پذیرفته می شوند و مدارس، محیط های صمیمی و شخصی برای آنها فراهم می کنند، مسایل انضباطی به حداقل خواهد رسید (گای آر، ترجمه شهی ییلاق1375).
049 رگرسیون باقیمانده جمع با توجه به جدول شماره6 در مورد فرضیه دوم پژوهش، و براساس تحلیل رگرسیون انجام شده وطبق معیار،121/211 =f با سطح معناداری000/0 =P بدست آمده، نشان می دهد رابطه معناداری بین جو اجتماعی مدرسه و رفتار انضباطی دانش آموزان وجود دارد.
049 رگرسیون باقیمانده جمع با توجه به جدول شماره 7 در مورد فرضیه سوم پژوهش، و براساس تحلیل رگرسیون انجام شده و طبق معیار053/155 = f باسطح معنی داری 000/0 =p بدست آمده عدم تفاوت معنادار بین روابط موجود مدرسه و رفتار انضباطی دانش آموزان دیده می شود.
تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد که ضریب اسپرمن بدست آمده برابر 815/0 می باشد، از آنجا که Sig بدست آمده کمتر از 01/0 می باشد: < 0/01 Sig 0/000 ( سیگما) بنابر این با اطمینان 99 درصد می توان بیان نمود، که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار انضباطی دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد، پس با خطای کمتر از 01/0 و 99 درصد اطمینان فرضیه H.
049 رگرسیون باقیمانده جمع با توجه به جدول شماره 10 در مورد فرضیه ششم پژوهش، وبر اساس تحلیل رگرسیون انجام شده و طبق معیار، 999/220=f با سطح معنی داری000/0=p بدست آمده رابطه معناداری بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و رفتار انضباطی دانش آموزان وجود دارد."