خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اعتماد درون سازمانی و تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دبیرستان های دولتی شهر اصفهان، در سال تحصیلی 88-87 به تعداد 138 مدیر و 4130 دبیر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 94 مدیر و تعداد 282 دبیر، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه تعهد شغلی بلاو شامل 40 گویه و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد با 30 گویه بسته پاسخ با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی برای تعهد شغلی 89/0 و برای اعتماد 98/0 به دست آمده است. داده های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی شامل مشخصه های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون هایt ، آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ویژگی های جمعیت شناختی نشان داد که بین مولفه های تعهد شغلی در مدیران بر حسب سن و ناحیه محل خدمت در سطح 0.01≥ p و بر حسب رشته در سطح 0.05≥ p تفاوت معناداری وجود دارد. اما بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p مشاهده نگردید. نتیجه دیگر پژوهش نشان دهنده آن بود که بین اعتماد درون سازمانی در دبیران بر حسب جنسیت، مدرک، سابقه خدمت، سن و ناحیه محل خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p وجود ندارد.
This study reviews the status of trust within the organizational and job commitment of Isfahan school administrators using descriptive research has been done. Statistical research community، including public school administrators in Isfahan، in the 87-88 school year to 138 the number of director and secretary of the 4130 using stratified random sampling method proportional to size number 94 and number 282 Admin Secretary، as the sample were selected. The data collected included a questionnaire including 40 buoy Blav job commitment and trust questionnaire with 30 closed response buoy five degree Likert scale was. Questionnaire reliability coefficients using Cronbach's alpha for the pilot study performed by career commitment 89 / 0 and for the trust in 1998 / 0 is obtained. Data in this study included descriptive statistics statistical characteristics frequency، percentage، mean and standard deviation and inferential statistics in test t، variance analysis and Scheffe test were analyzed. Results showed that demographic characteristics between the components of career commitment in managers by age and level of service in the area where 0.01 ≥ p and degree level by 0.05 ≥ p there is a significant difference. But in terms of gender، qualification and experience of significant difference in levels was observed 0.05 ≥ p. Other research results indicate that it was between internal trust in teachers by gender، diploma، job experience، age and place of work area in significant difference 0.05 ≥ p there.
ملخص الجهاز:
"سوال 2-1 وضعیت تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان در بعد مولفه وابستگی سازمانی چگونه است؟ جدول ( 2 ) توزیع میانگین و انحراف معیار سؤال های مربوط به تعهد شغلی مؤلفه وابستگی سازمانی ردیف گویه ها میانگین انحراف معیار 2 خوشحالم از این که ضمن داشتن شرایط انتخاب شغل های دیگر این شغل را انتخاب کرده ام 02/4 07/1 6 من دریافته ام که ارزش هایم با ارزش های سازمان خیلی مشابهت دارد 59/3 09/1 10 احساس تعلق شدیدی نسبت به سازمان خود دارم 28/2 08/1 14 من واقعا نگران سرنوشت سازمان خود هستم 81/3 01/1 18 خود را جزء سازمانم احساس نمی کنم 57/3 04/1 21 من تمایل دارم تلاش زیادتری بیش از آن چه که به طور معمول از من انتظار دارند برای موفقیت سازمانم انجام دهم 02/4 86/0 25 من افتخار می کنم از این که به دیگران بگویم، عضوی از این سازمان هستم 07/4 1 29 با سازمان پیوند عاطفی ندارم 20/3 16/1 32 من شخصا در کارم خیلی زیاد درگیر و مشغول می شوم 14/4 77/0 35 مشکلات سازمان، مشکلات من نیز هستند 98/3 75/0 39 در حال حاضر باقی ماندن رد این سازمان به همان اندازه که یک خواسته محسوب می شود، یک ضرورت نیز هست 07/4 89/0 نتایج جدول ( 2 ) نشان می دهد بیشترین میانگین نمره پاسخ مربوط به سؤال 32 « من شخصا در کارم خیلی زیاد درگیر و مشغول می شوم » با میانگین 14/4 و کمترین میانگین مربوط به سؤال 10 « احساس تعلق شدیدی نسبت به سازمان خود دارم » با میانگین 28/2 بوده است."