خلاصة:
در این پژوهش رابطه بین متغیرهای عادت های مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی شهرستان بابل در سال تحصیل 90-89 مورد بررسی قرار گرفته است که به این منظور تعداد 180 نفر (90 نفر دختر و 90 نفر پسر) از دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی شهرستان بابل به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از طریق پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان و پرسشنامه عادت های مطالعه پالسانی و شارما (PSSHI) جمع آوری شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون به منظور مشخص کردن رابطه بین متغیرهای پژوهش، ازآزمون t مستقل جهت مقایسه دختران و پسران و از رگرسیون گام به گام برای تعیین میزان قدرت پیش بینی هر یک از متغیرها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با 4 مولفه، مولفه های استعداد و کوشش از متغیر خودکارآمدی تحصیلیP<0/01) ) و مولفه های حافظه (P<0/01) و امتحان ( (P<0/5از متغیر عادت های مطالعه رابطه معنی داری دارد. همچنین در مورد متغیرهای پژوهش در بین دو جنس تفاوت معنی داری یافت نشده است. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان می دهد که مولفه های استعداد، حافظه، وضعت فیزیکی و یادداشت برداری بر روی هم توانایی تببیین 29/0 از واریانس عملکرد تحصیلی را در بین دختران دارا می باشند و همچنین در بین پسران نیز تنها دو مولفه استعداد و حافظه از توان تبیین واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی برخوردار می باشند که این میزان برای این دو مولفه به طور کلی 16/0 می باشد.
In this study the relationship between study habits and educational self-efficacy، and academic performance third grade guidance school students in the academic year 2010-2011 has been examined 180 students (90 girls and 90 boys) were chosen as our sample size by random cluster sampling method. The data were gathered by Morgan-Jinks self-efficacy questionnaire (1999)، and palsane and sharma study habits inventory (PSSHI). correlation coefficient model، T-test، and stepwise regression were used to determine. The relationship between variables، comparing girls and boys، and determining the forecast of variables، respectively. The results of the study showed that academic performance of students was correlated with 4 subscales of study habits (“talent” and “effort” subscales in 0.01، “memory” subscale in 0.01، and “try” subscale in 0.05 level of significance). There was no significant difference between two genders in study variables. The results of stepwise regression showed that subscales of talent، memory، physical status، and note-taking can explain 0.25 of academic performance variance among girls; only two subscales (talent and memory) can explain 0.16 of academic performance variance among boys.
ملخص الجهاز:
"نتایج مطالعات نشان میدهد که برای رسیدن به پیشرفت و عملکرد مناسب در آموزش، هر فرد باید که دارای مهارتها و عادات مناسبی در جهت استفاده و دستیابی به دانش باشد و دانشآموزان خوب افرادی هستند که یادگیری بیشتری را از خود نشان میدهند، به فعالیتهای خودآگاهی دارند و در راه اهداف Jones, Slate, Peres &amp; Marini Bailey & Onwuegbuzie Agne et al Slate, Jones & Harlan Mhenta & kumar Biyrnes & Paris Zimmerman خود مقاومت بیشتری نشان میدهند (میلر و بریکمن 1 ،2004؛ ایساریدا 2 ، 2005؛ آینلی و پاتریک 3 ،2006؛ آینلی،2006).
با توجه به مطالب ذکر شده این پژوهش بر این است که به مطالعه روابط بین متغیرهای عادتهای مطالعه و باورهای خودکارآمدی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان بابل با عملکرد تحصیلی آنها بپردازد زیرا که تصور میشود که این دو متغیر به صورت بالقوه میتوانند عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر خود قرار دهند و همچنین با آگاهی از وضعیت این متغیرها در بین دانشآموزان و توجه به این نکته که این متغیرها میتوانند در انتخاب رشتههای تحصیلی و یا حتی ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تأثیر گذار باشند، انجام این گونه مطالعات مورد نیاز میباشد.
سؤالهای پژوهش 1- آیا بین دو گروه دختر وپسر از نظر مؤلفههای متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی ، عادتهای مطالعه و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد؟ Miller &amp; Brickman Isariada Patrick Cardeller & Elawar Cano & Justicia De la Fuente Carde Ehraman & Oxford Okalapa, Ellis & Okpala 2- هر یک از مؤلفههای متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و عادتهای مطالعه تا چه میزان توان پیشبینی میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر جزء تحقیقات توصیفی میباشد و به روش همبستگی انجام شده است."