خلاصة:
سازمان ها در هر مرحله ای از عمر خود و همچنین متاثر از فضای رقابتی پیرامون موجود، می دانند که بایستی از منابع، استفاده بهینه ای به عمل آورند. ساماندهی محیط کار، 5S، از جمله رویکردهایی است که بهره وری و تعالی سازمانی را امکان پذیر می سازد. مزایا و منافع حاصل از به کارگیری این نظام در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سیستم های انسانی در سطوح خرد و کلان، نشانگر جایگاه مهم این طرح نوین مدیریتی می باشد. موضوع طرح پژوهشی حاضر، بررسی استقرار 5S همراه با اقدامات لازم در خصوص بسترسازی آن بوده است. مسئولین و کارکنان با درک نکات مفهومی 5S در کاهش هر نوع اتلاف ها و در نتیجه بهبود روش ها و بهینه سازی سیستم ها، با علاقه مندی روزافزونی برای استقرار طرح مذکور مشارکت نموده اند. تحلیل یافته های حاصل از آزمون آماری t یک نمونه ای بر روی پرسش نامه پژوهشگرساخته نشان می دهد که مسئولین و کارکنان به کارگیری ابعاد پنج گانه 5S را مورد تایید قرار داده اند. استفاده مطلوب از منابع، حذف به موقع مواد غیرضروری، ریشه یابی موفقیت آمیز آلودگی ها، بازنگری در استانداردهای موجود، افزایش تعهد مسئولین و کارکنان، بهبود سیستم های ارتباطی افراد، اهمیت به شناسایی هر نوع اتلاف با هدف کاهش انواع آن موارد قابل مشاهده ای می باشند که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بر اساس استقرار این طرح به وقوع پیوسته اند.
ملخص الجهاز:
"باور، تعهد و حمایت رهبران و مدیران ارشد، فرهنگ سازمانی، توان مالی، نتایج پیاده سازی سیستمهای مشابه، ترکیب نیروی انسانی، میزان رضایتمندی و وفاداری کارکنان، امنیت شغلی، سطح انگیزش، سیستم ارزیابی عملکرد و پشتکار، تسلط، دانش و اختیارات مشاوران نیز از جمله عوامل مؤثر در اجرای موفقیت آمیز نظام ساماندهی محیط کار به شمار میروند.
جدول 2- نتایج آزمون t تک نمونهای برای فرضیه اول متغیر تعداد آزمودنیها میانگین انحراف معیار خطای استاندارد میانگین (SEMean) حد بالای 95٪ T P-Value S1 تفکیک 46 52727/3 39966/0 03366/0 413/2 1/19- 000/0 فرضیه دوم به کارگیری نظام آراستگی در بعد S2، ترتیب، در دانشگاه آزاد اردبیل بالاتر از حد متوسط میباشد.
جدول 3- نتایج آزمون آماری t تک نمونهای برای فرضیه دوم متغیر تعداد آزمودنیها میانگین انحراف معیار خطای استاندارد میانگین حد بالای 95٪ T P-Value S2 ترتیب 46 3726/3 41159/0 03244/0 405/2 3/18- 000/0 آزمون فرضیهها به همین ترتیب مشخص نمود که به کارگیری نظام آراستگی در ابعاد S3، S4 و S5یعنی تنظیف، استانداردسازی و انضباط همگانی بالاتر از حد متوسط بوده است.
جدول 4- رتبهبندی ابعاد پنجگانه نظام 5S در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بر اساس آزمون فریدمن ابعاد پنجگانه رتبه میانگین اولویت S1، تفکیک 21/4 اول S2، ترتیب 9/3 دوم S3، تنظیف 3 پنجم S4، تداوم 3/3 چهارم S5، تکلیف 7/3 سوم همانطوری که جدول فوق نشان میدهد میزان به کارگیری این ابعاد مبنی بر ملحوظ نمودن بیشترین به کمترین شامل تفکیک، ترتیب، تکلیف، تداوم و تنظیف میباشند."