خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تبیین کاربردهای اینترنت در فعالیتهای یاددهیـ یادگیری توسط دانشآموزان و دبیران دورة متوسطه است. بدین منظور سطح مهارتهای اینترنتی و نوع استفاده از روشهای اطلاعیابی توسط دبیران و دانشآموزان بررسی و مورد مقایسه قرار گرفت. روش انجام پژوهش پیمایشی با رویکرد توصیفی است. جامعة آماری کلیه دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه، شهر کرج است که به شیوة نمونهگیری تصادفی ساده 100 نفر از دبیران و 250 نفر دانشآموز از شش دبیرستان دخترانه ناحیة سه آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 92ـ1391 برای نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی؛ شامل 22 سوال بسته و 2 سوال باز پاسخ بوده است که قبل از اجرای ابزارهای پژوهش، پایایی و روایی آنها مورد بررسی قرار گرفت و لحاظ شد. از کل پرسشنامههای دبیران، 80 پرسشنامه عودت داده شد اما همة پرسشنامههای دانشآموزان دریافت شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSSنسخة 18 استفاده و نتایج بهصورت جداول و نمودار ارائه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشآموزان و دبیران از نگرشی مثبت نسبت به تاثیر اینترنت بر روند آموزش کلیه دروس برخوردار هستند، اما حدود 60درصد دبیران دارای مهارت اطلاعیابی ضعیفی نسبت به دانشآموزان هستند. همچنین میزان استفاده از اینترنت و اولویت برنامههای مورد استفاده اینترنت بین دانشآموزان و دبیران دارای تفاوت معناداری است.
ملخص الجهاز:
کریستنس (2001) در مطالعهای که روی 517 نفر از معلمان مدارس عمومی آمریکا انجام داد، اظهار میکند که بیشتر این معلمان در سطوح بالایی از بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارند و 7/7درصد از آنها در سطح عدم استفاده از فناوری و اینترنت بوده و به هیچوجه از رایانه برای آموزش استفاده نمیکردند.
حج فروش و همکاران (1383) در بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران به این نتیجه دست یافتند که استفاده از فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) سبب توسعة یادگیری مشارکتی دانشآموزان میشود و آنها را به کاوش در اطلاعات موجود در لوحهای فشردة آموزشی، اینترانت، شبکة اینترنت و ترجمة متون انگلیسی مربوط به دروس رسمیترغیب میکند و معلمان توانستند با تغییر در روش تدریس خود برای دانشآموزان فرصت تعامل فراهم کنند.
آیا اولویت برنامههای مورد استفاده از اینترنت میان دبیران و دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد؟ روششناسی با توجه به اهداف پژوهش و به دلیل ماهیت توصیفی موضوع، برای انجام این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است.
در این پرسشنامه سؤالهایی مبنی بر میزان و نوع استفاده از اینترنت، سطح مهارتها، نظر دربارة تأثیر اینترنت بر فعالیتهای یادهیـ یادگیری، مهمترین کاربردهای اینترنت برای دبیران و دانشآموزان مطرح شده است.
</رجوع شود به تصویر صفحه> یافتههای این پژوهش نشان داد که دانشآموزان دورة متوسطه بیش از دبیران از اینترنت استفاده میکنند و حتی میزان مراجعة آنها به سایت اینترنت در دبیرستانشان نسبت به دبیران بییشتر است.
Journal of Technology and Teacher Education9 (2).