خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی کارکنان گمرکات آذربایجان غربی صورت گرفته است. سرمایه اجتماعی در سه بعد اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی و رضایت شغلی به وسیله شاخص توصیفی شغلی (JDI) اسمیت، کندال هالین اندازهگیری شده است. روش مطالعه، پیمایشی و از پرسشنامه استفاده شده و شیوه نمونهگیری به روش طبقهای متناسب میباشد. یافتهها نشان میدهد که رضایت شغلی نمونه مورد مطالعه با میانگین (67/170) در حد مطلوب نبوده و میزان سرمایه اجتماعی نمونهآماری (79/139) در حد متوسط ارزیابی میگردد و میزان اعتماد اجتماعی در حد متوسط به پایین، انسجام اجتماعی در حد متوسط و مشارکت اجتماعی متوسط به بالا بوده است و نتایج آزمونها هم نشان میدهد که رضایت شغلی کارکنان با توجه به وضعیت تأهل و پست سازمانی آنها متفاوت است و بین اعتماد، انسجام و مشارکت اجتماعی(سرمایه اجتماعی) با رضایت شغلی کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد. بدین معنی که هر چه قدر در گمرکات سرمایه اجتماعی بیشتر باشد رضایت شغلی کارکنان نیز بیشتر خواهد شد.
The purpose of this study is to examine the relationship between social capital and job satisfaction of west Azarbayjan custom employers.
Social capital was scaled in three dimensions namely; social confidence, social coherence and social participation and also the job satisfaction was scaled using job description index (JDI) of Esmit, Halin. The method of the study is survey and the sample was selected using suitable hierarchical sampling. The results showed that the job satisfaction (mean of 170.67) of the sample was not acceptable, the amount of social capital (mean of139.70) is minimum, the amount of social confidence is below the minimum, the amount of social coherence is minimum and social participation is above minimum. Also, it was realized that job satisfaction of employers is different considering marital statue and organizational position and also there is a meaningful relationship between social confidence, coherence and participation.
ملخص الجهاز:
"در این سنجش نمره 270 نشان دهنده رضایت شغلی بالای کارکنان و نمره 45 بیانگر رضایت شغلی ضعیف (پائین) کارکنان میباشد، در پژوهش حاضر میانگین به دست آمده از حاصل جمع نمرات گویههای رضایت شغلی نمونه آماری کارکنان برابر با 67/170 میباشد که این امر نشانگر در حد متوسط بودن جدول شماره (5): آماره های توصیفی رضایت شغلی و ابعاد آن در میان کارکنان مجرد و متأهل عنوان وضعیت تأهل تعداد مشاهدات میانگین انحراف معیار اشتباه معیار رضایت شغلی مجرد 34 11/159 76/39 81/6 متأهل 204 59/172 30/30 12/2 رضایت ازمافوق مجرد 34 55/41 88/9 69/1 متأهل 204 25/45 19/9 64/0 رضایت از همکار مجرد 34 85/35 54/9 63/1 متأهل 204 51/39 08/8 56/0 همچنین در مورد وجود تفاوت میانگینهای رضایت شغلی و ابعاد آن برحسب سمت یا پست سازمانی کارکنان، بدین گونه است که مقدار F برابربا 34/4 و سطح معنیداری آن 001/0sig=، وجود تفاوت میانگین در رضایت شغلی کارکنان، برحسب پست سازمانی آنان را تأیید میکند.
مدلهای رگرسیونی برای مشخص نمودن سهم و تاثیرمتغیرهای عمده تحقیق در تبیین و پیشبینی تغییرات و تبیین واریانس متغیر وابسته، از رگرسیون چندمتغیره استفاده شده و در تحلیل رگرسیون چندگانه بر اساس روش حداقل مربعات و از روش گام به گام 1 استفاده شده است، بنابراین در مدل رگرسیونی پژوهش حاضر، کلیه متغیرهای مستقل برگرفته از بنیانهای نظری و غیره وارد مدل شدهاند و همچنین متغیر جنسیت به عنوان متغیر تصنعی وارد معادله گردیدکه نتایج تحلیل رگرسیونی عوامل 1- Stepwise تبیینکننده رضایت شغلی نشان میدهد که از میان متغیرهای جنسیت، سن، سابقه خدمت، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی فقط انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی در مدل نهایی باقی ماندهاندکه ضریب همبستگی چندگانه آنها برابر با 75/0R= و مجذور ضریب همبستگی (ضریب تبیین) مساوی 56/0 وضریب تبیین تصحیح شده نیز 56/0 میباشد."