خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان اجرا شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری، شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان تاکستان بودند که از میان آن ها 22 نفر (11 نفر در گروه آزمایش و 11 نفر در گروه گواه) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب و از طریق گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار سمل مقیاس رابطه ولی- فرزندی بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه در خرده مقیاس های عاطفة مثبت، همانند سازی و ارتباط وجود دارد (05/ 0 > P). این در حالی است که در خرده مقیاس آزردگی/ سردرگمی نقش تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه وجود ندارد (05/ 0< P ).
ملخص الجهاز:
"روشهای گوناگونی برای آموزش و غنی سازی ارتباط بین فردی وجود دارد که یکی از آنها درمان چند وجهی لازاروس 2 است.
بر این اساس سؤالات پژوهش حاضر عبارتند از: 1- آیا مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس عاطفه مثبت گروه آزمایش را افزایش میدهد؟ 2 - آیا مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس آزردگی/ سردرگمی نقش گروه آزمایش را کاهش میدهد؟ 3- آیا مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس همانند سازی گروه آزمایش را افزایش میدهد؟ 4- آیا مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس کیفیت ارتباط گروه آزمایش را افزایش میدهد؟ روششناسی پژوهش جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون 2 بود که طی آن رویکرد چند وجهی لازاروس به عنوان متغیر مستقل و رابطه والد - فرزندی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
روش اجرا در پژوهش حاضر جلسات گروه آزمایش که برطبق یک برنامه از پیش تعیین شده (برنامهای که قبل از شروع جلسات آموزش تهیه شده بود) و با استفاده از مبانی نظری و درمانی رویکرد لازاروس (لازاروس، 2003؛ لازاروس، 2005، لازاروس، 2006) به این شرح اجرا گردید: جلسه اول: معرفی مشاوره و فرآیند مشاوره و روش مورد استفاده، بحث در ارتباط با ماهیت نوجوانی، آشنایی مراجع با وظایف و تکالیف خود.
هم چنین پژوهش حاضر تنها به بررسی تأثیر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ارتباط مادران با دختران نوجوان پرداخته است."