خلاصة:
تحقیق حاضر به بررسی اسیب شناسی برگزاری کلاسهای اموزش خانواده، بر اساس
اهمیت و الویت عوامل دخیل، در آموزش و پرورش شهرستان ماکو میپردازد.روش تحقیق ازنوع
توصیفی- همبستگی است .جامعه آماری را کلیه والدین دانش اموزان دردوره های سه گانه
89 تشکیل داده است. جهت آزمون - تحصیلی (ابتدایی.راهنمایی.متوسطه) در سال تحصیلی 90
موفقیت برنامه آموزش خانواده، افراد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای
چند مرحله ای، در 17 مدرسه انتخاب و تعداد 270 نفر به عنوان نمونه از بین اولیاء برگزیده شده
اند. پرسشنامه تحقیق حاوی 45 سوال بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی
استفاده شده است.نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که نیروی انسانی، روش تدریس،
ارزشیابی و محتوای آموزشی در میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارای تاثیر معنی داری
0/ میباشد و بیشترین تاثیر را در این میان دارند. همچنین عامل ارزشیابی با ضریب استاندارد 357
بیشترین تاثیررا بر میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده دارد.
ملخص الجهاز:
"جدول (۱۱): جدول ضرایب رگرسیون تاثیر عوامل هشتگانه بر میزان موفقیت برنامه آموزش خانواده مدل ضرایب استاندارد نشده ضرایب استاندارد شده T سطح معنیداری B خطای معیار (بتا)Beta 4 مقدار ثابت 852/2- 540/1 853/1- 065/0 ارزشیابی 237/1 180/0 357/0 869/6 000/0 نیروی انسانی 652/1 344/0 242/0 802/4 000/0 روش تدریس 875/0 270/0 177/0 237/3 001/0 محتوا 881/0 302/0 149/0 922/2 004/0 بحث و نتیجه گیری در رابطه بافرضیه اول یافته ها نشان داد که بین انتخاب روش تدریس مناسب و موفقیت برنامه آموزش خانواده رابطه مستقیم معنی وجو ددارد یعنی یافته ی تحقیق مورد تایید قرار می گیرد و نتایج به دست آمده با نتایج (درودی، 1383)و(حسن بیگلو ، 1374) و ( بوربور، 1385)(ازمان ،2010) همسو است و (موسی زاده ،1380) عدم همسوئی است پس می توان گفت که روش تدریس مناسب باعث موفقیت کلاسهای آموزش خانواده می شود پس لازم است در کلاس های آموزش خانواده از روش تدریس مناسب مانند روش گروهی، پرسش و پاسخ و نمایش فیلم و مشاوره استفاده کرد .
در رابطه با فرضیه سوم، این یافته نشان می دهد بین انتخاب زمان آموزش مناسب و موفقیت برنامه آموزش خانواده رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد (یعنی یافته های تحقیق مورد تایید قرار می گیرد ) و با یافته های پژوهش(ازمان، 2010) و (ضیاء طویل، 2010) و ( ثابتی،1377) همسو است.
در رابطه با فرضیه هشتم، یافته هانشان داد که بین انتخاب شیوه مناسب ارزشیابی و موفقیت برنامه آموزش خانواده رابطه ی مستقیم معنی داری وجود دارد یعنی یافته های این تحقیق مورد تایید قرار می گیرد."