خلاصة:
این مقاله با هدف بررسی رابطه بین نقشهای مدیریتی زنان با تواناییها و مهارتها تدوین شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 84 نفر از مدیران زن مدارس مقطع متوسطه شهر زنجان بود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر گردید و همه افراد جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. این تحقیق بر اساس هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس روش انجام، کار از نوع پیمایشی- همبستگی میباشد. جهت گردآوری داده ها از سه دسته پرسشنامه استاندارد استفاده شد. میزان پایایی این پرسشنامه ها، با استفاده از روش آلفا کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه مهارتها، تواناییها و نقشها: 88/. ،86/. ، 82/ گزارش شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها نیز بر اساس نظر متخصصان حاصل شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که مهارتهای انسانی، فنی و ارتباطی و توانایی های فکری– ذهنی و علمی سهم بیشتری در تبیین نقشهای مدیریتی زنان دارند.
ملخص الجهاز:
"لارنس می گوید از نظر این گروه مدیریت یک موهبت شخصی است و رشد و ترقی آن تنها از طریق داشتن پیش آمادگی های درونی و شخصیتی و رفتاری و تا اندازه ای روابط و مهارت ها و حتی با پایگاه های ویژه اقتصادی اجتماعی انجام می شود (ابطحی، 1377؛ صفاری، 1386) اما متخصصان علم مدیریت مهارت های متنوعی را برای مدیران ارائه داده اند که می توان به مهارت های فنی، ادراکی، انسانی، حرفه ای، آموزشی، اداری، مهارت طراحی و حل مسأله و مهارت تشخیص و توانایی هایی چون تحصیلات، شخصیت، تصمیم گیری و توانایی جذب حمایت های مردمی و برقراری ارتباطات مؤثر با افراد و نهادها اشاره نمود (نادریان، 1381؛ زرگر پور، 1378).
مهارت مدیران در ابعاد و وجوه یاد شده یعنی به کارگیری فناوری (مهارت فنی) و کار با انسان ها (مهارت انسانی) در چارچوب پردازش صحیح داده ها و درک کامل سازمان (مهارت ادراکی) برای دستیابی مؤثرتر به هدف های سازمانی به عنوان مفهومی از مدیریت امروزی و توانایی های مدیر مورد توجه لوتانز 2 قرار گرفته است و در تحلیل سازمانی به آن اشاره دارد (لوتانز، 1375؛ ترجمه: سرمد).
این توانایی ها با مهارت های رفتاری خاص، محدوده های دانش و فرایندهای شناختی در ارتباط است و به افراد کمک می کند تا بتوانند در نقش یک مدیر Hoy Boyatzis Horton et al Yuki Robbins & coulter Peterson Dainty & anderson ارشد، عملکردی اثر بخش داشته باشند.
بحث و نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارت ها و توانایی ها با نقش های مدیریتی در مدیران مدارس متوسطۀ نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر زنجان بود."