خلاصة:
به دلیل گرایش ذاتی و فطری انسانها در تعامل با طبیعت، و تاثیرات قابل توجه ارتباط با طبیعت در روح و جسم آدمی، بشر همواره به دنبال ایجاد یک رابطه منطقی و مناسب میان فضای درون و طبیعت بیرون بوده است.در راستای تحقیقات صورتگرفته در رابطه با تاثیرات طبیعت بر بهبود روند آموزشی و نقش آرامشبخش ارتباط با طبیعت بر جسم و روان آدمی، بررسی کیفیت تعامل با طبیعت در مکانهای آموزشی ضروری به نظر میرسد. درگیری مداوم و گذراندن بخش زیادی از اوقات تحصیل در فضای آتلیه سبب شده این فضا نقش مهمی در فرایند آموزشی دانشجویان معماری بازی کند. این نوشتار با روش توصیفی ـ پیمایشی کیفیت و نحوة ارتباط با طبیعت را از دیدگاه دانشجویان سال چهارم در دو دانشگاه هنر اصفهان مورد سوال قرار داده و تاثیر آن را بر نیازهای ذهنی و روانی آنها بررسی کرده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ارتباط با طبیعت زنده در مقایسه با طبیعت مصنوع یا طبیعت مصور از دیدگاه دانشجویان اهمیت بیشتری در تامین نیازهای روانشناختی آنها در ارتباط با فضای آتلیه بازی میکند.
ملخص الجهاز:
"این مقاله با استفاده از یک تحقیق تجربی، نیازهای دانشجویان معماری در دو دانشگاه هنر در اصفهان در نحوۀ رابطه و کیفیت تعامل با طبیعت در قالب پنج سؤال مورد ارزیابی قرار میدهد : سؤال 1 : اهمیت نیاز به دید و منظر مطلوب و جایگاه آن در کنار سایر نیازهای روانی دانشجویان سؤال 2 و3 : کیفیت حضور طبیعت در فضای آتلیه و نحوۀ ارتباط با طبیعت بیرون سؤال 4 : الویتبندی فاکتورهای مناظر احیاگر ذهن و مقایسۀ مناظر مصنوع و طبیعت زنده از دیدگاه دانشجویان سؤال 5 : حضور آهنگ طبیعت در فضای آتلیه از نگاه دانشجویان فرضیه داشتن دید و منظر مطلوب در آتلیه می تواند اثرات مفیدی بر روند آموزشی و آرامش روانی و کاهش استرس دانشجویان داشته باشد.
نتایج نشان میدهد با آنکه طبیعت یکی از عوامل مهم انتخابی دانشجویان است ولی درصد کمی از آنها حضور در طبیعت بدون هیچگونه حصار و قیدی را برای فعالیت آموزشی خود مناسب دانسته و اکثریت ترجیح دادهاند روند آموزشی در یک فضای تعریفشده با دید مطلوب به طبیعت صورت پذیرد.
با وجود آنکه اثرات احیاگری مناظر طبیعی و تصاویری از طبیعت در بسیاری از تحقیقات دارای ارزش مشابه احیاگری هستند، ولی این پژوهش نشان داد از دید دانشجویان جامعۀ هدف اثرات مناظر طبیعی، حتی در سطوح پایینتر از نظر غنا و جذابیت، نسبت به تصاویر نقاشی شده از مناظر بکر طبیعی ارزش بالاتری دارد و برای دانشجویان، ارتباط با طبیعت زنده و طبیعی در الویت است."