خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اشتغال مادران و رشد اجتماعی فرزندان ایشان در مهدهای کودک شهر کرمان در سال 1388 انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر کودکان مهدکودکی شهر کرمان بود که از بین آنها 400نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش رشد اجتماعی کودکان از مقیاس رشد اجتماعی واینلند استفاده شد. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و اشتغال مادران متغیر ملاک و رشد اجتماعی متغیر پیش بین است. پس از جمع آوری اطلاعات از آمار توصیفی همچون میانگین و مد و آمار استنباطی یعنی ضریب هبستگی اسپیرمن با استفاده از نرم افزار SPSS11 بررسی شد. یافته ها نشان داد که بین شیفت کاری و ساعات بودن مادران در کنار کودکانشان با رشد اجتماعی فرزندان رابطه معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"سؤالی در اینجا مطرح می باشد این است که ،آیا شغل مادران ارتباطی با رشد اجتماعی فرزندانشان دارد ؟ اشتغال زنان، ضرورتها و انگیزه ها و تأثیراتی که بر محیط خانواده به ویژه فرزندان می گذارد و تأثیر اشتغال مادر در سالهای اولیه زندگی کودک بر روی رشد اجتماعی در دهه های اخیر و به موازات حضور سازمان یافته تر زنان در مشاغل خارج از خانه مورد توجه کارشناسان مسائل اجتماعی و تربیتی قرار گرفته است.
عامل دیگری که در زمینه رشد اجتماعی کودکان تاثیر دارد سطح تحصیلات والدین کودک است که می تواند تعیین کننده نوع شغل باشد و در صورتی که اشتغال مادر همراه با تحصیلات بالا باشد تأثیر منفی بر رشد اجتماعی کودکان ندارد، در گروه سنی 4-3 ساله، با توجه به نتایج تحقیق ضریب همبستگی اسپیرمن (130/0) و سطح معنی داری ( 19/0) می باشد، چون سطح معنی داری بزرگتر از آلفا (05/0) می باشد پس فرض صفر تایید شده و سطح تحصیلات مادران با رشد اجتماعی کودکانشان رابطه ای نداشته است.
نوع شغل مادران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ارتباط معنی داری را با رشد اجتماعی کودکان نشان نمی داد و همچنین با توجه به نتایج تحقیق ضریب همبستگی اسپیرمن (456/0-) و سطح معنی داری (23/0) می باشد، چون سطح معنی داری بزرگتر از آلفا (05/0) است فرض صفر تأیید شد و دو متغیر تحصیلات مادر و رشد اجتماعی از هم مستقلند."