خلاصة:
هدف از انجام این تحقیق بررسی کیفیت زندگی کاری دبیران زن شهر تبریز بود. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری، کلیه دبیران زن دبیرستانهای شهر تبریز در سال تحصیلی 91-1390 به تعداد 6216 نفر بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 175 نفر برآورد گردید و نمونهها به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تعیین گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و F و آزمون ناپارامتری فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که کیفیت زندگی کاری دبیران در حد متوسط بوده ،ولی در ابعاد پرداخت منصفانه حقوق و مزایا، فرصت رشد و خلاقیت و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان پایینتر از حد متوسط بوده است. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که بین مولفههای کیفیت زندگی کاری دبیران تفاوت وجود دارد و کمترین بعد در پرداخت منصفانه و بیشترین کیفیت در بعد وابستگی اجتماعی بوده است.
ملخص الجهاز:
"در تعریف دیگری: «کیفیت زندگی کاری عبارت است از عکس العمل کارکنان نسبت به کار، به ویژه پیامدهای فردی آن در ارضای شغلی و سلامت روحی» (کامینگز،1375: 529) در تعریف دولان و شولر «کیفیت زندگی کاری فرآیندی است که به وسیله آن همه اعضای سازمان از راه مجاری باز و متناسبی که برای این مقصود ایجاد شده است، در تصمیمهایی که به ویژه بر شغلشان و بر محیط کارشان اثر میگذارد؛ به نحوی دخالت میکنند و در نتیجه مشارکت و خشنودی آنها از کار بیشتر میشود و فشار ناشی از کار برایشان کاهش مییابد»(دولان و شولر، 1381: 354).
جدول (1) توزیع پراکندگی میزان کیفیت زندگی کاری دبیران زن مورد مطالعه تعداد میانگین انحراف استاندارد ضریب کجی حداقل حداکثر انحراف چارکها چارک اول چارک دوم چارک سوم 175 36/44 19/11 119/0- 14/12 71/75 85/37 28/44 42/51 توزیع پراکندگی میزان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری در بین دبیران زن مورد مطالعه براساس اطلاعات جدول(2) ملاحظه میشود که میزان کیفیت زندگی کاری دبیران زن در بعد پرداخت منصفانه برابر 32/37، بعد ایمنی محیط کار برابر 14/44، بعد فرصت رشد و خلاقیت برابر 57/39، بعد قانونگرایی در سازمان برابر 97/38، بعد فضای کلی زندگی برابر 21/46، بعد یکپارچگی و انسجام اجتماعی برابر 88/40، بعد توسعه قابلیتهای انسانی برابر 07/44 و در بعد وابستگی اجتماعی 96/67 به دست آمده است، همچنانکه ملاحظه میشود، کیفیت زندگی کاری دبیران در بعد پرداخت منصفانه در حد خیلی پایین و وابستگی اجتماعی در حد بالا بوده و سایر ابعاد نیز در حد متوسط میباشند.
) Abstract In order to investigate the relation between Parental Social Support and Child rearing practices with the identity and mental health of children, 137 subjects were selected by stratified random sampling method from among the undergraduate students of Clinical and General Psychology majors of the Islamic Azad University, Tabriz in the academic year 2010-2011."