خلاصة:
پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ ایمان و اخلاق در اندیشۀ سورن کییرکگور، به عنوان دو حقیقت انکارناپذیر از واقعیت زندگی بشر را دنبال میکند. نگارندگان برای نزدیک شدن به واقعیت آنچه کییرکگور، فیلسوف ایمانگرای مسیحی، از ایمان مسیحی تفسیر و تشریح میکند، این رابطه را در دو سپهر دینی و اخلاقی، با دقتی فلسفی و با ریشهیابی در محتوای کتاب مقدس دربارۀ برخی آموزههای مسیحیت نظیر تجسد ، کفاره و تثلیث بررسی میکنند. از سوی دیگر، اخلاق را که حیث عملی آن مورد نظر فیلسوف است، در قیاسی تحلیلی با نوع خاصی از ایمان، به عنوان ایمان حقیقی و مورد تأکید فیلسوف قرار میدهند و رابطۀ این دو، ایمان و اخلاق را از آن استنباط میکنند.
ملخص الجهاز:
نگارندگان براي نزديک شدن به واقعيت آنچه کييرکگور، فيلسوف ايمان گراي مسـيحي، از ايمان مسيحي تفسير و تشريح ميکند، اين رابطه را در دو سپهر ديني و اخلاقي، بـا دقتـي فلسـفي و بـا ريشـه يـابي در محتواي کتاب مقدس دربارٔە برخي آموزه هاي مسيحيت نظير تجسد ، کفاره و تثليث بررسي مـيکننـد.
به باور او براي آنکه به ايمان حقيقي مسيحيت ملتزم شـويم ، در اين راه ، رنج بسيار بايد ببريم (p٥٩٨٦٠١ ,١٩٩٢ ,Kierkegaard) و تنهـا، و بـه عنـوان يـک فرد، «در برابر خداوند» واقع شويم (کييرکگور، ١٣٧٧، ص ١٨٦).
در مقابل شرحي که کييرکگور از اخلاق در يا اين يا آن ، يعنـي در سـپهر اخلاقـي ارائـه ميکند، يادآور اخلاقيات شهروندي هگلي است و ايمان در اينجا ماهيتي ابـزاري مـييابـد بـه جهت آنکه دستورهاي اخلاقي بهتر انجام پذيرد (p٢٦٠٢٦٧ ,١٩٨٧ ,Kierkegaard).
بنابراين ، ايمان در ساحت اخلاقي به معنـايي کـه مد نظر کييرکگور است ، اصل موضوع نيست و فرض انسان اخلاقـي از خداونـد هـم ، خيـر محض بودن اوست (p٢٢٨ ,١٩٨٧ ,Kierkegaard).
عمل او هر چنـد بيـرون از کليت اخلاق باشد و هر چند قابل پذيرش براي ديگران نباشد، عملي الهي اسـت و از عنصـر شيطاني مبراست ، زيرا کار شيطاني از فردي سرميزند که نيت و اراده اي شر دارد، در حالي کـه مفروض کييرکگور اين است که شهسوار ايمان در رابطه اي مطلق با خداوند و خيـر محـض قراردارد (ر.