خلاصة:
هدف این تحقیق مقایسه اثربخشی آموزشهای مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش در نوآموزان دختر و پسر با کنترل هوش بود. تحقیق از نوع علی ـ مقایسهای و جامعهی آماری متشکل از نوآموزان مراکز پیشدبستانی تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش شهر تبریز بود. نمونه شامل 240 نوآموز (120 پسر و 120 دختر) از 60 مرکز بود که با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، آزمون هوش ریون برای کودکان، آزمونهای مهارتهای ریاضی و علوم، مصاحبهی سازمان یافته ارزشهای دینی، پرسشنامه عزت نفس کودکان، مهارتهای اجتماعی وایلند، فرم ارزیابی مهارتهای حرکتی، قسمت آزمون کلامی هوش وکسلر و نقاشی آدمک گودیناف بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل هوش، بین میانگین نمرات نوآموزان مراکز تحت پوشش بهزیستی و آموزش و پرورش از نظر مهارتهای علوم تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات نوآموزان مراکز بهزیستی بیشتر است. از لحاظ آشنائی با ارزشهای دینی، عزت نفس و مهارتهای حرکتی بر حسب نوع مراکز تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات مراکز تحت پوشش آموزش و پرورش بالاتر است. بین عزت نفس و مهارت کلامی دو جنس تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات دختران بالاتر است. اثر تعاملی جنسیت و نوع مرکز پیشدبستانی روی مهارتهای اجتماعی نوآموزان معنادار است.