خلاصة:
اقتصاد سیاسی و ضرورت های راهبردی ایالات متحـده بـه عنـوان محوریـت اقتصاد و امنیت جهانی تحـت تـاثیر نیروهـای اجتمـاعی، منـابع تولیـدی و الگوی مدیریت بحران های منطقه ای قرار گرفته است . چنین ضـرورت هـایی همواره عامل اصلی تصمیم گیری راهبردی کشورهای صنعتی در برخورد بـا بازیگران منطقه ای ازجمله ایران محسوب میشود. در این مقاله چگـونگی و مقیاس محدودسازی راهبردی جمهوری اسـلامی ایـران از طریـق سیاسـت تحریم اقتصادی، کنترل حوزه انرژی و مبادلات مالی به عنوان متغیر وابسـته محسوب میشود. درحالیکه نوسانات قیمت نفت در شرایط رکود اقتصادی، رونق بازارهای جهانی، ثبات در اقتصاد بین الملل و منازعه نظامی را بایـد در زمره مولفه هایی دانست که بر الگوی تحـریم اقتصـادی جمهـوری اسـلامی ایران تاثیر میگذارند. نوشتار حاضر که رابطـه بـین تحـریم ، قیمـت نفـت و تهدیدات راهبردی را تبیین مـیکنـد، ایـن موضـوع را مـورد پرسـش قـرار میدهد که : «نوسانات بازار و قیمت نفت چه تاثیری بر الگوی محدودسـازی و فرایند تحریم اقتصادی ایران میگذارد؟» فرضیه ایـن مقالـه نیـز بـر ایـن موضوع تاکید دارد که : «رونـد تحـریم اقتصـادی و محدودسـازی مبـادلات انرژی ایران در بازار منطقه ای و جهانی تابعی از نشانه های اقتصـاد جهـانی و قیمت نفت بر بازار بین المللی می باشد.
ملخص الجهاز:
"com کارشناس ارشد روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات / تاریخ دریافت : ٩٢/٤/٢٧ تاریخ تصویب : ٩٢/٨/٢٠ چکیده اقتصاد سیاسی و ضرورت های راهبردی ایالات متحـده بـه عنـوان محوریـت اقتصاد و امنیت جهانی تحـت تـأثیر نیروهـای اجتمـاعی، منـابع تولیـدی و الگوی مدیریت بحران های منطقه ای قرار گرفته است .
نوشتار حاضر که رابطـۀ بـین تحـریم ، قیمـت نفـت و تهدیدات راهبردی را تبیین مـیکنـد، ایـن موضـوع را مـورد پرسـش قـرار میدهد که : «نوسانات بازار و قیمت نفت چه تأثیری بر الگوی محدودسـازی و فرایند تحریم اقتصادی ایران میگذارد؟» فرضیه ایـن مقالـه نیـز بـر ایـن موضوع تأکید دارد که : «رونـد تحـریم اقتصـادی و محدودسـازی مبـادلات انرژی ایران در بازار منطقه ای و جهانی تابعی از نشانه های اقتصـاد جهـانی و قیمت نفت بر بازار بین المللی می باشد.
با توجه به چنین رویکردی درباره تأثیر تصاعد تحریم اقتصادی ایران از سـوی کشورهای صنعتی جهان غرب ، میتوان به این جمع بندی رسید کـه اگرچـه ایـالات متحده درصدد محدودسازی اقتصادی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران است ، امـا چنین رویکردی به معنای نادیده گـرفتن ضـرورت هـای اقتصـاد جهـانی کشـورهای صنعتی غرب نیست .
ضرورت هـای راهبـردی و نیازهـای مشـترک آنـان بـه بازارهای اقتصادی به ویژه منابع انرژی را باید در زمره مؤلفه هایی دانست که نـه تنهـا همکاری دو حوزه آتلانتیک را اجتناب ناپذیر میکنـد، بلکـه هـیچ گونـه نشـانه ای از جدایی در سازوکارهای راهبردی آنان در زمینـۀ تصـمیم گیـری اقتصـادی در مـورد فرایند تحریم نفتی ایران مشاهده نمیشود."