خلاصة:
«الشاب الظریف» از شاعران غزل سرای عصر انحطاط, یکه تاز عرصة وامگیری دینی در چارچوپ غزل مادی به شمار میرود، که غزلهای او بافتی تأثیر پذیرفته از قرآن، متون دینی و تصوف پدرش «عفیف الدین تلمسانی» است. این پژوهش با بررسی اشعار این شاعر غزل سرا, روابط بینامتنی فوق را مورد کنکاش و واکاوی قرار میدهد و چگونگی قدرت شاعر را در امتزاج متون دینی با غزل صریح که به ظاهر متناقض مینماید، آشکار میسازد و نشان میدهد که او در غزلهای مادی خود در وهلة نخست بیشترین تأثیر را از قرآن کریم، شعائر و مناسک و سپس اصطلاحات علوم دینی و مضامین صوفی و شخصیتهای تاریخ دینی گرفته است. شاعر به طرز خارق العادهای میان مضامین دینی و غزل مادی ارتباطی عمیق برقرار میسازد و به بالاترین مرتبة بینامتنیت که نفی کلی است، دست مییابد. استخراج و کشف این لایههای تنیدة متون، به خوانش عمیق و رسیدن به درک نوینی از اثر ادبی کمک شایانی میکند.
Al-shab Al-Zarif، one of the most Well-known Poets of Decadence Age، is Also a Foremost Borrower of Religious Texts in the Field of Worldly Lyric. His Lyrics are Influence by Quran، Various Religious Texts، and Notions of his Sufi Father، Afif Al-din Telmesani. This Study Tries to Examine the Works of this Prominent Poet and Analyze Their Intersexual Relations to Show his Power in Mixing Religious Materials With Clearly Expressed and Seemingly Contradictory Lyric. This Study Reveals That His Works First and Foremost Inspired by Quran، Religious Rites and Rituals and Then Religious Science Terminology، Sufi Concepts، and Finally، Various Historical Religious Figures. He Expertly and Extraordinarily Intertwines Worldly and Religious Meanings Together and Reaches The highest Level of Intersexuality Which is Complete Negation. Finding the Hidden Layers Inside Various Literary Texts Makes a Deeper Reading and Helps us to Understand that Particular Text more Thoroughly and See it in a Completely New Way.