خلاصة:
قرینههای مختلفی در فهم معنای یک جمله، نقش دارند. نحویان نیز به این امر واقف بوده و در تحلیلهای خود از قرینههای متفاوتی استفاده کردهاند. پس از آشنایی نحویان با منطق ارسطویی و ورود مسائل فلسفی در نحو، بیشتر توجه آنان به قرینه اعراب معطوف شد و این امر نقش قرینههای دیگر را کم رنگ تر کرد تا جایی که علم نحو، علم اعراب نامیده شد. در عصر حاضر دانشمندانی با در نظر گرفتن این مساله، در پی تحلیلی نو و علمی از قرینههای موثر در فهم معنی بودهاند. تمام حسان با ارائه نظریه همبستگی قرینهها در فهم معنی، خواستار توجه یکسان به همه قرینهها شد. وی هشت قرینه لفظی و پنج قرینه معنوی را معرفی میکند که یکپارچه و منسجم، معنی را به مخاطب منتقل میسازند.
این مقاله میکوشد با معرفی این نظریه و تبیین جایگاه آن در جامعه علمی، رویکرد جدیدی در نگاه به متن ارائه دهد، رویکردی که قرینههای مختلف را در فهم معنی موثر میداند. این نظریه بازتابی از قرینههای مختلف و پراکنده در کتب نحوی به خصوص در دیدگاههای حازم قرطاجنی و عبدالقاهر جرجانی است که تمام حسان آنها را پس از دستهبندی، بیان کرده است.
Different Symmetries Play a Role in Understanding the Meaning of a Sentence. Syntacticians have been aware of this Issue and have Used a Variety of Symmetries in their Analyses. When The Arabic Syntax Became Familiar with the Aristotelian logic and Received some Philosophical Issues، Most of the Syntacticians Focused Upon the Arabic Symmetry and Few Attentions were Directed Towards other Symmetries and this Led to the Idea of Naming the Science of Syntax as an Arabic Science. In the Current Era، Some People، by Considering this Issue، have Attempted to Find a New Analysis and Knowledge of Effective Symmetries in Understanding the Meaning. Tammam Hassan، by Presenting the Theory of Symmetric Correlation in Understanding Meaning، has Intended to Pay Attention to all Symmetries Without Considering any Differences Between Them. He Introduces Eight Verbal and Five Semantic Symmetries Which in an Integrated Way Convey the Meaning to the Readers/Audience. The Present Paper Attempts to Introduce this Theory and by Determining its Place in The Scientific Community Presents a New Approach in Examining the Text، an Approach Which Assigns a Role for all Symmetries in Understanding Meaning. This Theory is a Reflection of Different and Unorganized Symmetries in Syntactic Books Especially Hazem qartajanni and Abdolghaher Gorgani’s Ideas Which Enabled Tammam Hassan to Classify Them and Present his Own Ideas