خلاصة:
هدف: هدف مطالعه تعیین و مقایسه پویششناسی روانی « خود » در دانشجویان ایرانی و آمریکایی بود.
روش: روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای و جامعه آماری شامل 10000 دانشجوی تهرانی و نمونه پژوهش شامل 754 زن و 446 مرد دانشجو بود که به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به سنخ نمای مایرز بریگز (مایرز، مککولی، کوئنک و همر، 1998 ) و فهرست صفات گاف و هیلبران ( 1983) پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج نشان داد بر اساس ساختار اجتماعی عمودی ایرانی ها رقابت جوئی و پرخاشگری بالا و مهرورزی پایین دارند و تنش بیشتری را در روابط تجربه می کنند و درون گراتر و شهودی تر و آمریکایی ها برونگرا و عینی ترند. در دو گروه بار تفاوت فرهنگی بیشتر بر زنان قرار داشت و مردان بیشتر شبیه هم بودند. در سایر موارد تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: هسته اصلی تفاوت در پویش شناسی خود در این دو جمعیت در امنیت و ساختار توزیع قدرت، عقلانیت، عینیت و جنس نهفته است. از این نتایج میتوان در ایران برای بومی سازی مفاهیم روانشناختی و با توجه به فرهنگ در حیطه های کاربردی همچون روان درمانی پویشی سود جست.
Aim: The aim of this study was to compare the psychodynamics of “self” between Iranian and American students.
Method: An ex post facto design was employed where more than 1000 university students in Tehran (754 women and 446 men) were selected via cluster sampling and completed the Myers-Briggs Type Indicator، Form M (Myers، McCauley، Quenk، & Hammer، 1998) and the Adjective Check List (Gough & Heilbrun، 1983).
Results: Results indicated that Iranians were more introverted and intuitive and Americans we’re more extraverted and sensing. Iranians also showed more tension in relationships and reported being more competitive، aggressive and showed low nurturance compared to their American counterparts which could be interpreted in accordance with the vertical social structure. These cultural differences were more salient among women. Iranian and American men were more similar to each other.
Conclusion: The core differences between the two samples on psychodynamics of self-lie in security and the structure of power distribution، rationality، concreteness and gender. These findings could have implications in attempts to indigenize psychological concepts and reiterates the importance of culture in applied fields such as psychodynamic psychotherapy in Iran.
ملخص الجهاز:
Myers, McCaulley, Quenk & Hammer ٤٠ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٧/ شماره ٣ (٢٧)/ پاییز ١٣٩٢ پویش شناسی روانی «خود» در دانشجویان ایرانی و آمریکایی از صفات در روان شناسی عام سراسر جهان مشترک است (ستروایت و ساییز١، ١٩٩٨) و می تواند مناسب بررسی فرهنگی «خود» باشد.
در پژوهشی دیگر نیز دادستان ، حق بین ، بزازیان و حسن زاده (١٣٨٣) برای تعیین تفاوت های فرهنگی و جنسی در جدایی روان شناختی ، آمارهای گروه نمونه دانشجویان ایرانی در سال ١٣٨١ را با آمارهای پژوهش هافمن (١٩٨٤) مقایسه کردند.
1. internal consistency ٤٢ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٧/ شماره ٣ (٢٧)/ پاییز ١٣٩٢ پویش شناسی روانی «خود» در دانشجویان ایرانی و آمریکایی (آهنگی ، عابدین و فتح آبادی ، ١٣٨٨).
٤٤ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٧/ شماره ٣ (٢٧)/ پاییز ١٣٩٢ پویش شناسی روانی «خود» در دانشجویان ایرانی و آمریکایی (به تصویرصفحه رجوع شود ) جدول ١.
مطالعه مطیعی و همکاران (١٣٨٩)، روبن زاده و همکاران (١٣٨٩) و عابدین (٢٠٠٨) از نیم رخ صفات به ترتیب در آذری ها، یهودی ها و ایرانیان مهاجر آمریکا نشان دهنده خویشتن داری قابل توجه و تمایل کم برای تغییر ٤٨ فصلنامه روان شناسی کاربردی / سال ٧/ شماره ٣ (٢٧)/ پاییز ١٣٩٢ پویش شناسی روانی «خود» در دانشجویان ایرانی و آمریکایی بود که می تواند گویای وضعیت غالب محافظه کار باشد.
مقایسه سنخ شناسی دانشجویان زن و مرد ایرانی و آمریکایی نشان داد تفاوت عمده در خصوص درون گرایی / برون گرایی و نیز شهود/ حس قرار دارد.