خلاصة:
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه جدید سیاهه کمالگرایی در نوجوانان دختر انجام شد.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیه دختران پیشدانشگاهی دبیرستان های دولتی شهر تبریز در سال تحصیلی93-1392 بود. از میان آنها 832 دانش آموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به سیاهه کمالگرایی هیل، هالسمن، فار، کیبلر، ویسنتی و کندی (2004) پاسخ دادند. برای تعیین روایی عاملی سیاهه کمالگرایی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و برای بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش وریمکس نشان داد که سیاهه کمالگرایی از هشت زیرمقیاس نگرانی درباره اشتباهها، فشار والدینی ادراکشده، نشخوار ذهنی، نیاز به تایید دیگران و معیارهای بالا برای دیگران، تلاش برای ممتاز بودن، نظم و سازماندهی و هدفمندی تشکیل شده است. همچنین، نتایج الگوهای تحلیل اکتشافی و تاییدی ساختار مرتبه بالاتر سیاهه کمالگرایی از الگوی هشت مقیاسی سیاهه کمالگرایی و همچنین از دو عامل ترکیبی سیاهه کمالگرایی شامل کمالگرایی وظیفه محور و کمالگرایی خود ارزیابانه بهطورتجربی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هشت مقیاس بین 58/ 0 تا 86/ 0 بود.
نتیجهگیری: سیاهه کمالگرایی برای اندازهگیری مفهوم کمالگرایی در نوجوانان ایرانی ابزاری سودمند و کارآمد است و میتوان از آن برای مقاصد بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
Aim: The aim of the study was to determine psychometric properties of the new version perfectionism inventory in adolescent girls.
Method: This study was correlational and the target population consists of all girls’ college preparatory public high schools in Tabriz city in the 2013-2014 educational year. Among them، 832 students were selected by multistage cluster sampling and were completed the perfectionism inventory (PI)، Hill، Huelsman، Furr، Kibler، Vicente & Kennedy (2004). To determine the validity of perfectionism inventory were used structural equational modeling (SEM)، the exploratory and confirmatory factor analysis methods and internal consistency coefficients were used to compute the PI's factorial validity and reliability، respectively.
Results: The results of principal component analysis (PC) with varimax rotation replicated showed that this inventory has formed 8 factor structure of concern over mistakes، perceived parental pressure، rumination، need for approval، high standards for others، striving for excellence، organization and purposefulness. Second-order exploratory and confirmatoryanalyses also provide experimental support for the 8 scale PI model as well as support for 2 composite PI factors labeled conscientious perfectionism andself-evaluative perfectionism.
Conclusion: The PI to be a useful and relatively efficient measure of perfectionism for Iranian adolescents and it was used for clinical and studied purposes.
ملخص الجهاز:
یافته ها: نتایج تحلیل مؤلفه های اصلی با استفاده از چرخش وریمکس نشان داد که سیاهه کمالگرایی از هشت زیرمقیاس نگرانی درباره اشتباهها، فشار والدینی ادراکشده، نشخوار ذهنی، نیاز به تأیید دیگران و معیارهای بالا برای دیگران، تلاش برای ممتاز بودن، نظم و سازماندهی و هدفمندی تشکیل شده است .
مقدمه در خلال دو دهه گذشته ، ضرورت غیرقابل اجتناب مطالعه نظامدار مفهوم کمالگرایی با هدف درک ماهیت ، هم بسته ها و پسایندهای آن در گروههای مطالعاتی مختلف سبب شده است که کمالگرایی به مثابه یک متغیر تفاوت فردی با اهمیت در کانون توجه پژوهشگران علاقه مند به مطالعات روانشناسی بالینی (فلت ، پانیکو و هویت ، ٢٠١١؛ بیطرف، شعیری و حکیم جوادی، ١٣٨٩)، روانشناسی تربیتی و مدرسه (ریسی، لیور، چرستوفر و پارتر، ٢٠٠٧؛ شیخی، فتح آبادی و حیدری، ١٣٩٢؛ قنبری، جواهری، سید موسوی، ملحی، ١٣٨٩)، روانشناسی شخصیت (ناوارز و کایوبیت ، ٢٠١١؛ خدارحیمی ، ٢٠١٠؛ ریس ، اشبوی و اسلانی ، ٢٠٠٧)، روانشناسی مثبت نگر (هیل ، هالسمن و آراجو، ٢٠١٠؛ استوبر و رامبو، ٢٠٠٧)، روانسنجی (باس و سییز، ٢٠١٠؛ گیلابرت، گارسیاـ استیوی ، مارتین ـ سانتوز، گاتیریز، تورس و سوبرا، ٢٠١١؛ لی و پارک، ٢٠١١؛ استوبر، هویلی و لاست ، ٢٠١٣؛ بشارت، ١٣٨٦؛ یه و تینگ ، ٢٠٠٨) و آسیب شناسی روانی (ریس و استارت، ٢٠١٠؛ فلت و هویت ، ٢٠٠٦) قرار گیرد.
self-evaluative perfectionism ١٢٤ فصلنامه روانشناسی کاربردی / سال ٨/ شماره ١(٢٩)/ بهار ١٣٩٣ ساختار عاملی سیاهه کمالگرایی در پژوهش های مختلف ، آزمون مشخصه های روانسنجی این ابزار پژوهش را در بین گروهی از نوجوانان ایرانی بیش از پیش مورد تأکید قرار می دهد.